• Structural Engineering

    Evaluation of Wind Force Coefficients of a Box-Type Girder Bridge with Noise Barriers

    방음벽의 유무에 따른 박스형 거더교의 풍력계수 평가

    Jeong, Seung Hwan, Lee, Youngki

    정승환, 이영기

    In the study, computational fluid dynamics analysis was performed to estimate wind force coefficients for a box-type concrete girder bridge under the ...

    본 연구에서는 바람의 영향을 받는 박스형 콘크리트 거더교에 대한 풍력계수를 산정하기 위하여 전산유체해석(CFD)를 수행하였다. 방음벽이 없는 교량 단면에 대한 항력계수, 양력계수 및 ...

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    In the study, computational fluid dynamics analysis was performed to estimate wind force coefficients for a box-type concrete girder bridge under the influence of wind. The drag, lift and pitching moment coefficients were obtained for the bridge section without noise barrier and compared with those of the bridge section with noise barriers of various heights. The shear stress transport k-ω turbulence model was employed to estimate the wind force coefficients, and the contribution of the friction drag force to the total drag force was investigated. It was found from the study that the drag force coefficients increased as the height of noise barrier increased when a wind blew horizontally, and that the contribution of the friction drag force was highest for the bridge section without noise barrier. It is concluded that the impact of the height of noise barriers should be considered in the design of bridges, and the friction force played an important role in evaluating wind forces on bridges.


    본 연구에서는 바람의 영향을 받는 박스형 콘크리트 거더교에 대한 풍력계수를 산정하기 위하여 전산유체해석(CFD)를 수행하였다. 방음벽이 없는 교량 단면에 대한 항력계수, 양력계수 및 비틀림모멘트계수를 산정하였고, 이 풍력계수 값들을 다양한 높이의 방음벽을 갖는 교량 단면에 대한 풍력계수 값들과 비교하였다. 전산유체해석에서 풍력계수들을 산정할 때 전단응력수송(SST) k-ω 난류 모델을 적용하였고, 마찰 항력계수가 전체 항력계수에 미치는 기여도를 조사하였다. 연구 결과, 바람이 수평으로 불 때 항력계수는 방음벽의 높이가 커질수록 증가하였고, 마찰 항력의 기여도는 교량 단면에 방음벽이 없을 때 가장 높았다. 따라서 교량설계에서 풍력을 산정할 때 방음벽의 높이의 영향을 고려할 필요가 있으며, 벽면 마찰력은 교량에 작용하는 풍력을 산정할 때 중요한 역할을 하였다.

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    October 2018
  • Concrete Engineering

    Seismic Fragility Analysis of a RC Bridge Including Earthquake Intensity Range

    지진강도 범위를 고려한 철근콘크리트 교량의 지진취약도 해석

    Lee, Do Hyung, Jeong, Hyeon Do, Kim, Byeong Hwa

    이도형, 정현도, 김병화

    In the present study, influence of earthquake intensity range on seismic fragility analysis of a RC bridge has been evaluated. For this ...

    이 연구에서는 지진강도의 범위가 철근콘크리트 교량의 지진취약도 해석에 미치는 영향을 평가하였다. 이 목적을 위해 과거 지진에 의해 손상된 철근콘크리트 교량을 선택하여 비선형 ...

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    In the present study, influence of earthquake intensity range on seismic fragility analysis of a RC bridge has been evaluated. For this purpose, a RC bridge damaged by a past earthquake has been selected, and analytical model of the bridge has been developed for nonlinear dynamic time-history analysis. A total of 25 recorded earthquake motions have been employed for the nonlinear analysis from which maximum lateral drift ratio of piers are obtained. Then, seismic fragility analysis has been conducted for the bridge using the nonlinear analysis results. Probability of exceeding damage has been computed in terms of using the maximum likelihood estimation, and effect of earthquake intensity range of the motions on seismic fragility curves has been assessed analytically. Analytical predictions indicate that the earthquake intensity range is of utmost significance for rationale seismic fragility analysis reflecting a physical damage state of a bridge and seismic performance evaluation of such bridge.


    이 연구에서는 지진강도의 범위가 철근콘크리트 교량의 지진취약도 해석에 미치는 영향을 평가하였다. 이 목적을 위해 과거 지진에 의해 손상된 철근콘크리트 교량을 선택하여 비선형 동적 시간이력해석모델을 개발하였다. 총 25개의 계측지진파에 대해 비선형 동적 시간이력해석을 수행하여 교각의 최대 수평변위비를 구한 후, 이 결과를 이용하여 지진취약도 해석을 수행하였다. 지진취약도 해석에서는 최우도법을 사용하여 손상초과확률을 계산하였고, 계측지진파의 지진강도 범위가 지진취약도 곡선에 미치는 영향을 해석적으로 검토하였다. 예측된 해석결과, 실제 교량의 물리적인 손상상태를 반영할 수 있는 합리적인 지진취약도 해석 및 내진성능평가를 위해서는 계측지진파의 지진강도 범위가 매우 중요함을 알 수 있었다.

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    October 2018
  • Water Engineering

    Analysis of Rate of Discharge Change on Urban Catchment Considering Climate Change

    기후변화를 고려한 도시유역의 유출량 변화율 분석

    Kim, Hosoung, Hwang, Jeongyoon, Ahn, Jeonghawan, Jeong, Changsam

    김호성, 황정윤, 안정환, 정창삼

    Extreme rainfall events caused severe damage to human life and property due to the inundation in major urban areas. In particular, the ...

    기후변화에 따른 극치강우사상은 과거와는 다른 양상의 강우사상으로 도심지역에 내수침수로 인한 막대한 인명 및 재산 피해를 발생시켰다. 특히 기후변화로 인한 강우강도의 증가는 설계홍수량의 ...

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    Extreme rainfall events caused severe damage to human life and property due to the inundation in major urban areas. In particular, the increase in the intensity of rainfall due to climate change causes changes in the design flood discharge. As a result, it causes uncertainty in the design criteria of hydraulic structures. However, quantitative analysis results have not been provided due to the limitations of climate scenarios and the uncertainty in climate changes. Therefore, this research chose Bulgwangcheon basin as the target basin to analysis the discharge considering climate change. As the result, it is necessary to strengthen design standards since the amount of discharge increased by 14.2% even in the near future.


    기후변화에 따른 극치강우사상은 과거와는 다른 양상의 강우사상으로 도심지역에 내수침수로 인한 막대한 인명 및 재산 피해를 발생시켰다. 특히 기후변화로 인한 강우강도의 증가는 설계홍수량의 변화를 초래하여 이로 인한 홍수 위험도 증가와 치수안전도 감소 등 수공구조물 설계기준에 불확실성을 증가시키는 원인이 되고 있다. 하지만 기후변화의 불확실성 및 기후시나리오의 한계로 인해 정량적 분석결과가 제시되지 못하는 상황이다. 따라서 본 연구에서는 불광천유역을 대상유역으로 선정하여 기후변화를 고려한 유출량 분석을 수행하였다. 그 결과 가까운 미래인 S1기간에서도 14.2%의 유출량이 증가하여 하수도설계 기준 강화가 필요할 것으로 판단된다.

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    October 2018
  • Water Engineering

    A Development of Summer Seasonal Rainfall and Extreme Rainfall Outlook Using Bayesian Beta Model and Climate Information

    기상인자 및 Bayesian Beta 모형을 이용한 여름철 계절강수량 및 지속시간별 극치 강수량 전망 기법 개발

    Kim, Yong-Tak, Lee, Moon-Seob, Chae, Byung-Soo, Kwon, Hyun-Han

    김용탁, 이문섭, 채병수, 권현한

    In this study, we developed a hybrid forecasting model based on a four-parameter distribution which allows a simultaneous season-ahead forecasting for both ...

    본 연구에서는 비정상성 Bayesian 빈도해석모형을 토대로 외부 기상인자에 의한 시변성을 고려할 수 있는 계절강수량 예측모형을 구축한 후 산정된 결과를 입력 자료로 하여 ...

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    In this study, we developed a hybrid forecasting model based on a four-parameter distribution which allows a simultaneous season-ahead forecasting for both seasonal rainfall and sub-daily rainfall in Han-River and Geum-River basins. The proposed model is mainly utilized a set of time-varying predictors and the associated model parameters were estimated within a Bayesian nonstationary rainfall frequency framework. The hybrid forecasting model was validated through an cross-validatory experiment using the recent rainfall events during 2014~2017 in both basins. The seasonal precipitation results showed a good agreement with the observations, which is about 86.3% and 98.9% in Han-River basin and Geum-River basin, respectively. Similarly, for the extreme rainfalls at sub-daily scale, the results showed a good correspondence between the observed and simulated rainfalls with a range of 65.9~99.7%. Therefore, it can be concluded that the proposed model could be used to better consider climate variability at multiple time scales.


    본 연구에서는 비정상성 Bayesian 빈도해석모형을 토대로 외부 기상인자에 의한 시변성을 고려할 수 있는 계절강수량 예측모형을 구축한 후 산정된 결과를 입력 자료로 하여 직접적으로 일단위 이하의 극치강수량을 상세화시킬 수 있는 베타 모델(four parameter beta, 4PB)을 연계하여 한강 및 금강유역의 미래 계절 강수량 전망 및 일단위 이하의 확률강수량을 도출하였다. 모형의 적합성 검증을 위하여 2014~2017년의 모의된 사후 확률분포 값과 관측치를 비교하였다. 그 결과 계절강수량 모의에서 한강은 관측 값의 최대 약 86.3%, 금강은 약 98.9% 일치하는 것을 확인할 수 있었다. 지속시간별 극치강우량은 약 65.9~99.7%의 정확성을 나타냈다. 이에 본 연구에서 산정한 결과는 기상변동성을 다양한 시간규모에서 고려하기 위한 정보로 활용할 수 있을 것으로 판단된다.

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    October 2018
  • Water Engineering

    Application and Comparison of Dynamic Artificial Neural Networks for Urban Inundation Analysis

    도시침수 해석을 위한 동적 인공신경망의 적용 및 비교

    Kim, Hyun Il, Keum, Ho Jun, Han, Kun Yeun

    김현일, 금호준, 한건연

    The flood damage caused by heavy rains in urban watershed is increasing, and, as evidenced by many previous studies, urban flooding usually ...

    도시유역에 대한 집중호우에 따른 침수피해가 증가하고 있으며, 기존에 수행된 많은 연구에서 입증 되어진 바와 같이 도시 침수는 하수관망의 통수능을 상회함에 따라 발생하는 ...

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    The flood damage caused by heavy rains in urban watershed is increasing, and, as evidenced by many previous studies, urban flooding usually exceeds the water capacity of drainage networks. The flood on the area which considerably urbanized and densely populated cause serious social and economic damage. To solve this problem, deterministic and probabilistic studies have been conducted for the prediction flooding in urban areas. However, it is insufficient to obtain lead times and to derive the prediction results for the flood volume in a short period of time. In this study, IDNN, TDNN and NARX were compared for real-time flood prediction based on urban runoff analysis to present the optimal real-time urban flood prediction technique. As a result of the flood prediction with rainfall event of 2010 and 2011 in Gangnam area, the Nash efficiency coefficient of the input delay artificial neural network, the time delay neural network and nonlinear autoregressive network with exogenous inputs are 0.86, 0.92, 0.99 and 0.53, 0.41, 0.98 respectively. Comparing with the result of the error analysis on the predicted result, it is revealed that the use of nonlinear autoregressive network with exogenous inputs must be appropriate for the establishment of urban flood response system in the future.


    도시유역에 대한 집중호우에 따른 침수피해가 증가하고 있으며, 기존에 수행된 많은 연구에서 입증 되어진 바와 같이 도시 침수는 하수관망의 통수능을 상회함에 따라 발생하는 내수침수에 주로 기인하고 있다. 도시화가 상당히 진행되고 인구가 밀집되어 있는 지역에 대한 침수피해는 심각한 사회․경제적 피해를 야기한다. 이에 따라 도시지역에 대한 홍수 예측을 위한 확정 및 확률론적 연구가 진행되어 왔지만, 충분한 선행시간을 확보하며 단시간에 홍수량에 대한 예측결과를 도출하기에는 부족한 실정이다. 본 연구에서는 최적의 실시간 도시 홍수 예측 기법을 제시하기 위하여 도시유출해석 기반 실시간 홍수 예측을 위한 IDNN, TDNN 그리고 NARX 동적신경망을 비교하였다. 강남 지역의 2010, 2011년 실제 호우사상에 대하여 총 홍수량 예측 결과, 입력 지연 인공신경망의 최대 Nash-Sutcliffe 효율 계수는 각각 0.86, 0.53, 시간 지연 인공신경망의 경우 0.92, 0.41, 외생변수를 이용한 비선형 자기 회귀의 경우 0.99, 0.98으로 나타났다. 연구 대상지역에 대한 각 맨홀 누적월류량을 고려한 예측 결과의 오차분석을 통하여 외생변수를 이용한 비선형 자기 회귀 기법을 사용하는 것이 추후 도시 홍수 대응체계 구축에 적합할 것으로 나타났다.

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    October 2018
  • Transportation Engineering

    A Study on the Demand of Taxi Transfer Discount Using Ordinal Logistic Model

    순서형 로짓 모형을 활용한 택시환승할인수요에 관한 고찰

    Kim, Ki Young, Jung, Hun Young

    김기영, 정헌영

    Busan city implemented 'taxi transfer discount system' since October 2017 in order to create for new demand taxis. However, due to the ...

    부산시는 택시활성화를 목표로 신규 택시이용 수요를 창출하기 위해 2017년 10월부터 전국최초로‘택시환승할인’을 실시하였다. 그러나 환승할인 금액이 적고 결재수단이 선불카드에 한정된 문제 등으로 이용실적이 ...

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    Busan city implemented 'taxi transfer discount system' since October 2017 in order to create for new demand taxis. However, due to the low transfer discount amount and limited payment method to prepaid cards, it is difficult to attain the aim. In this study, we investigated the usage status of taxi transfer discount system and the intention to use taxi transfer discount system according to the discount amount level. We established a model of intention to estimate demand of taxi transfer discount using ordinal logistic model. The results of analysis are as following. The critical reason for low usage was to limit taxi transfer discount payment methods to prepaid cards other than post-paid cards which is used for most transportation payment. It was found that the discount rate for taxi transfers was affected in order of payment method, the purpose of the travel, major transportation, frequency taxi use, age, transportation costs, and the discount of taxi transfers. Also, the taxi transfer discount could be expected to increase to 1,550 won based on the price elasticity of demand due to changes in taxi transfer discount rate.


    부산시는 택시활성화를 목표로 신규 택시이용 수요를 창출하기 위해 2017년 10월부터 전국최초로‘택시환승할인’을 실시하였다. 그러나 환승할인 금액이 적고 결재수단이 선불카드에 한정된 문제 등으로 이용실적이 적어 정책이 제대로 시행되고 있다 보기 어려운 상황이다. 이에 본 연구에서는 택시환승할인 이용실태, 택시환승할인요금 수준에 따른 이용의사를 조사하였으며, 이를 토대로 순서형 로짓 분석을 활용한 택시환승할인 이용의향 모형을 구축하여 정책에 미치는 주요요인을 파악하였다. 분석 결과 택시환승 할인 결제수단을 교통요금 지불의 대다수를 차지하는 후불교통카드(신용카드)를 제외한 것이 이용률 저조의 가장 큰 요인이며 향후 후불교통카드까지 혜택 확대 시 잠재수요가 극대화될 것으로 보인다. 또한 택시환승할인 이용에는 결제수단, 통행목적, 주교통수단, 1주일간 택시이용횟수, 연령대, 한 달 교통비, 택시환승할인요금 순으로 영향을 미치고 있는 것으로 파악되었으며 택시환승할인요금 변동에 따른 수요의 가격탄력성을 조사한 결과 1,550원까지는 택시환승 할인금액 증가대비 적정 이용수요 증가를 기대할 수 있을 것으로 분석되었다.

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    October 2018
  • Transportation Engineering

    Estimating Station Transfer Trips of Seoul Metropolitan Urban Railway Stations - Using Transportation Card Data -

    수도권 도시철도 역사환승량 추정방안 - 교통카드자료를 활용하여 -

    Lee, Mee-Young

    이미영

    Transfer types at the Seoul Metropolitan Urban Railway Stations can be classified into transfer between lines and station transfer. Station transfer is ...

    수도권 도시철도의 환승통행은 ‘노선간환승’과 ‘역사환승’으로 구분된다. 역사환승은 1) 교통카드 Tag-In 단말기 운영노선과 초승열차 운영노선이 다른 경우와 2) 최종 하차열차 운영노선과 교통카드 Tag-Out ...

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    Transfer types at the Seoul Metropolitan Urban Railway Stations can be classified into transfer between lines and station transfer. Station transfer is defined as occurring when either 1) the operating line that operates the tag-in card-reader and that operating the first train boarded by the passenger are different; or 2) the line operating the final alighted train and that operating the tag-out card-reader are different. In existing research, transportation card data is used to estimate transfer volume between lines, but excludes station transfer volume which leads to underestimation of volume through transfer passages. This research applies transportation card data to a method for station transfer volume estimation. To achieve this, the passenger path choice model is made appropriate for station transfer estimation using a modified big-node based network construction and data structure method. Case study analysis is performed using about 8 million daily data inputs from the metropolitan urban railway.


    수도권 도시철도의 환승통행은 ‘노선간환승’과 ‘역사환승’으로 구분된다. 역사환승은 1) 교통카드 Tag-In 단말기 운영노선과 초승열차 운영노선이 다른 경우와 2) 최종 하차열차 운영노선과 교통카드 Tag-Out 단말기 운영노선이 다른 경우에 발생한다. 기존연구에서 주로 교통카드자료를 이용한 환승량 추정은 ‘노선간 환승량’을 의미하며 ‘역사환승량’은 제외되어 환승통로를 이용하는 보행에 대한 과소추정의 원인이 되었다. 본 연구는 수도권 대중교통카드자료를 이용해서 역사환승량을 추정하는 방안을 제시한다. 이를 위해 승객의 경로선택모형에 역사환승량 산정에 적합하도록 변형된 Big-Node 기반 네트워크 구축기법과 자료구조 방법론을 제시한다. 1일 약 800만 건의 수도권 도시철도 이용카드자료를 대상으로 사례분석을 시행한다.

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    October 2018
  • Transportation Engineering

    International Comparison of Fare Policy in Urban Metro

    도시철도 운임정책 국제비교

    Chung, Sung Bong, Choi, Ji Ho, Kim, Ji Yeon, Kim, Dong Sun

    정성봉, 최지호, 김지연, 김동선

    Recently, as various metro lines have been constructed and connected to other lines the rate of utilization has also been increased. However, ...

    최근 다양한 도시철도 노선이 건설되고, 주변노선과 연계가 이루어짐에 따라 도시철도 이용률이 증가하고 있다. 하지만, 정부는 여전히 기존의 획일적인 운임정책을 고수하고 있어, 다양한 ...

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    Recently, as various metro lines have been constructed and connected to other lines the rate of utilization has also been increased. However, the existing fare policy which the government does still stick to causes not only inappropriate action to the demand pattern but aggravation of the profit of the operation company. This study reviewed rail fare policy of major countries such as Japan and U.K etc. to improve the rationality of fare policy in Korea. In order to systematical analysis of fare policy, such viewpoints as of fare decision method, the card fare discounting system, the structure of fare, and the government subsidy policy were reviewed. Based on the results from the review, various problems and improvement plans were drawn. Through this study, appropriate fare systems to urban railway users could be given to improve the chronic deficit problem of urban railway operators.


    최근 다양한 도시철도 노선이 건설되고, 주변노선과 연계가 이루어짐에 따라 도시철도 이용률이 증가하고 있다. 하지만, 정부는 여전히 기존의 획일적인 운임정책을 고수하고 있어, 다양한 이용패턴에 체계적인 대응을 하지 못할 뿐만 아니라, 공공성 위주의 운임정책으로 인해 운영사의 수익성 악화라는 구조적 문제점이 발생하고 있다. 본 연구는 도시철도 운임정책의 합리성을 제고하기 위해 일본, 영국 등 주요 선진국의 도시철도 운임정책을 검토하였다. 운임정책에 대한 체계적인 분석을 위해 운임결정방식, 카드운임에 대한 할인제도, 운임구조, 그리고 정부 보조금 정책 등의 관점에서 살펴보았으며, 이를 토대로 대한민국 수도권 도시철도 운임정책의 문제점 및 개선방안을 도출하였다. 본 연구를 통해 도시철도 서비스 수준과 수익성에 부합하는 적정 요금정책을 수립하여 합리적인 도시철도 운영에 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.

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    October 2018
  • Transportation Engineering

    A Study on the Activation of Taxi-Reduction Program by Analyzing Preference of Taxi Operators and Workers

    택시운수 경영자 및 종사자 선호 분석을 활용한 택시감차활성화에 대한 연구

    Kim, Ki Young, Jung, Hun Young

    김기영, 정헌영

    At present, Busan City has proposed various taxi industry development measures, but fundamentally there is a problem that the taxi supply is ...

    현재 부산시 택시산업은 택시서비스 공급이 수요에 비해 과잉으로 공급되고 있어 택시산업 침체 문제를 해결하기 위해 과잉공급을 해결하는 노력이 필요하다. 이에 본 연구에서는 ...

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    At present, Busan City has proposed various taxi industry development measures, but fundamentally there is a problem that the taxi supply is excessive compared to the demand. Therefore, this study tried to explore ways to activate the taxi reduction. We first identified problems with the taxi reduction program in Busan, and analyze thoughts of taxi operators and workers. As a result, difficulties in securing funding and lack of consent from a large number of stakeholders were identified as the first problem for current taxi reduction program. Second, both groups recognize the need for the taxi reduction, and taxi drivers are more willing to participate in the program. Third, the most important factor in determining to take the taxi reduction program was the amount of compensation. And to activate taxi reduction program, it is helpful for executives to improve their management conditions and for drivers to place reemployment.


    현재 부산시 택시산업은 택시서비스 공급이 수요에 비해 과잉으로 공급되고 있어 택시산업 침체 문제를 해결하기 위해 과잉공급을 해결하는 노력이 필요하다. 이에 본 연구에서는 과잉 공급된 택시를 줄이는 택시감차 사업의 활성화 방안을 모색하고자 하였다. 이를 위해 먼저 택시감차 사업 추진 시 문제점을 파악하고, 법인택시경영자와 택시운수 종사자 두 집단이 택시감차에 대해 어떻게 생각하는지, 그리고 택시경영 여건 및 보상방법을 변화시켰을 때 택시감차에 참여하는 지를 조사하고 분석하였다. 그 결과, 첫째, 현행 택시감차 사업에는 감차보상금 지급을 위한 재원확보에 어려움이 있으며, 또한 소수로 구성된 택시감차위원회의 결정 사항을 관련자가 적극 동의하지 않는 어려움이 있는 것으로 파악되었다. 둘째, 택시감차 정책에 대해서는 두 집단 모두 필요성을 인정하고 있으며, 택시운수 종사자가 택시감차에 참여 의사가 더욱 높은 것으로 파악되었다. 셋째, 두 집단 모두 택시감차를 결정함에 있어 가장 중요한 속성은 택시감차에 대한 보상 금액이며, 법인택시 경영자에게는 택시 경영여건 개선사업을 병행할 때 감차에 긍정적 영향을 미치고, 개인택시 운전자에게는 재취업알선지원 등 실질적인 경제적 혜택이 높은 지원을 병행할 때 택시감차에 참여할 가능성이 높은 것으로 파악되었다.

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    October 2018
  • Construction Management

    A Case Study on the Application of Machine Guidance in Construction Field

    공사 현장에서의 Machine Guidance 적용에 관한 사례연구

    Kim, Wanbong, Park, Sangil, Lee, Riho, Seo, Jongwon

    김완봉, 박상일, 이리호, 서종원

    Manpower in domestic construction sites is becoming more and more aging. Various methods have been devised to prevent productivity and quality deterioration ...

    국내 건설현장의 인력은 점점 더 고령화 되고 있다. 건설기능인력의 부재 및 인력수급의 어려움으로 인한 건설공사의 생산성 및 품질저하를 막기 위한 다양한 방법들이 ...

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    Manpower in domestic construction sites is becoming more and more aging. Various methods have been devised to prevent productivity and quality deterioration of construction due to absence of skilled workers and difficulty in supplying manpower. Especially, many researchers study various methods such as Machine Guidance (MG) and Remote Machine Control to improve productivity and quality. Although many prior studies have been conducted since the advent of MG, There is lack of field test in a difficult site to stakeout. In this study, field test of MG excavator was carried out at difficult site to stakeout, and productivity analysis and quality evaluation were conducted. As a result of the analysis of productivity, the minimum value was 20.5%, the maximum value was 56.9%, and the average productivity in 4 days was 38.3% higher than the standard product. As a result of the analysis of quality, the horizontal error ± 1cm and the vertical error ± 2cm confirmed in the previous study were verified.


    국내 건설현장의 인력은 점점 더 고령화 되고 있다. 건설기능인력의 부재 및 인력수급의 어려움으로 인한 건설공사의 생산성 및 품질저하를 막기 위한 다양한 방법들이 고안되고 있다. 특히 건설공사에 필수적인 중장비와 관련해서 Machine Guidance (MG), Remote Machine Control 등 다양한 방법을 적용하여 생산성 제고 및 품질 향상을 도모하고 있다. MG의 등장 이래로 많은 선행연구가 진행되었으나, 측설(공사 등에 있어서 굴착 경계면, 기준선 중심선 등을 표기하는 것)이 힘든 환경에서의 현장 테스트는 아직까지 부족한 상황이다. 본 연구에서는 측설이 복잡한 현장을 대상으로 MG 굴삭기의 현장 테스트를 진행하고 생산성 분석, 품질평가를 수행하였다. MG 굴삭기를 적용한 후 생산성을 분석한 결과 최솟값은 20.5%, 최댓값은 56.9%, 4일 평균 생산성은 표준품셈 대비 38.3% 증가하였다. 또한 품질평가를 진행한 결과 선행연구 결과 대비 수평 오차 ±1cm, 수직 오차 ±2cm로 검증되었다.

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    October 2018
  • Construction Management

    Development of the Qualitative Model for Post Construction Evaluation

    건설공사 사후평가의 정성평가 모델 개발

    Lee, Kyu-Sun, Park, Hee-Sung

    이규선, 박희성

    Various public construction projects have been performed for public welfare and appropriate evaluation of the effectiveness and efficiency has been required. In ...

    공공복지를 위해서 다양한 공공 건설사업이 수행되었고, 이에 공공사업의 효과와 효율에 대한 적절한 평가에 대한 필요성이 요구되고 있다. 국토교통부에서 건설기술진흥법상에 공공건설공사 사후평가를 법제화를 ...

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    Various public construction projects have been performed for public welfare and appropriate evaluation of the effectiveness and efficiency has been required. In accordance with legislation of a post construction project evaluation in Construction Technology Promotion Act, all construction projects that exceed 30 billion won in budget are required to perform post evaluation. Korean Government provides post construction evaluation manual that includes both quantitative and qualitative criteria. However, it only provides general concepts and procedures not but detail guidelines for different construction project types and characteristics. Therefore, this paper developed a standard format for qualitative evaluation using survey through analyzing previous cases and research. As a result, the developed standard for survey can be applied for most civil and architectural facilities. However, it will need further research regarding establishment of detailed evaluation criteria for each type of facilities and data storage system for feedback.


    공공복지를 위해서 다양한 공공 건설사업이 수행되었고, 이에 공공사업의 효과와 효율에 대한 적절한 평가에 대한 필요성이 요구되고 있다. 국토교통부에서 건설기술진흥법상에 공공건설공사 사후평가를 법제화를 통해 공공공사 중 공사비가 300억 원 이상인 사업은 사후평가를 수행하도록 규정하였다. 이를 위해 국토교통부는 사후평가를 정량적 평가와 정성적 평가를 포괄하고 이의 효율적 수행을 위해 사후평가 매뉴얼을 제공하였다. 그러나 사후평가 매뉴얼은 시설물별 특성 등을 반영하지 못하고 전반적인 사후평가 개념과 절차만을 제공하였다. 따라서 본 논문은 기존 연구와 사례를 분석하여 사후평가 중 정성적 평가를 위해 수행되는 설문조사 표준포맷을 제시하였다. 본 연구 결과, 표준화된 설문양식을 기반으로 대부분의 토목 및 건축 시설물의 사후평가에 적용할 수 있다. 그러나 시설물의 종류와 특성을 반영한 세부적인 설문항목의 개발과 피드백을 위한 데이터 저장 및 처리 시스템에 대한 추가 연구가 필요할 것으로 생각된다.

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    October 2018
  • Construction Management

    A Study on Method for Damage Calculation Caused by Bid Rigging in Alternative Tenders for Construction Projects - Utilizing the Difference of the Design Score & Bidding Rate as Factor -

    건설공사 대안입찰 담합으로 인한 손해액 산정모델 연구 - 설계점수 및 투찰률 차이 인자 활용 -

    Min, Byeong-Uk, Park, Hyung-Keun

    민병욱, 박형근

    The purpose of this study is to propose a rational and scientific damage calculation model in relation to damages caused by bid ...

    본 연구는 건설공사 입찰담합으로 인한 손해액 산정에 대하여 합리적이고 과학적인 산정모델을 제시하는데 목적이 있다. 입찰담합 손해액 산정에 대한 선행 연구 및 판결 ...

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    The purpose of this study is to propose a rational and scientific damage calculation model in relation to damages caused by bid rigging in construction projects. Previous studies and precedents in relation to calculating damages from bid rigging suggest that the main issue was the lack of consideration in standards for deciding successful bids, selection of inadequate standard comparative markets, insufficiency in analyzing the appropriateness of competitive bid price influence factors, and absence of calculation model verification. In order to improve on these issues, a damage calculation method on alternative tenders for construction projects was proposed. For this calculation model, first, a standard market adequate to the successful bid selection standards was determined, second, an appropriate factor was selected by analyzing the correlation between competitive bid price influence factors, and third, a regression analysis was conducted on the selected factor. Lastly, this was demonstrated through verification of appropriateness, significance & normality of the proposed model and application of actual bid rigging cases. Through the proposed calculation model, this study seeks to serve as a base to prevent opportunity damages for parties involved in related court cases by early resolution of disputes and relief from issues of unfair damage burdens on a particular party.


    본 연구는 건설공사 입찰담합으로 인한 손해액 산정에 대하여 합리적이고 과학적인 산정모델을 제시하는데 목적이 있다. 입찰담합 손해액 산정에 대한 선행 연구 및 판결 사례 등을 검토한 결과, 대표적인 문제점으로 낙찰자 결정기준 등의 특성에 대한 충분한 고려가 부족하고 부적정한 비교표준시장의 선택, 가상경쟁가격 영향 인자의 적정성 검토 부족 및 산정모델에 대한 검증의 결여 등이 나타났다. 이러한 문제점을 개선하기 위하여 대안입찰공사를 대상으로 한 손해액 산정모델을 제시하였다. 산정모델은 첫째, 낙찰자 결정기준 등에 부합하는 표준시장을 선정하고 둘째, 가상경쟁가격의 영향 인자에 대한 상관관계를 분석 적합인자를 선택하였으며 셋째, 선택 인자의 회귀분석을 활용하여 모델을 도출하였다. 마지막으로, 제시한 모델에 대한 적합성, 유의성 및 정규성 등의 검증과 실제 담합 사례를 적용하여 실증하였다. 본 연구에서 제시한 산정모델을 통하여 소송 당사자 일방에게 부당한 손해액 부담의 문제점을 해소하고 분쟁을 조기에 해결하게 하여 관계자 모두의 기회손실 등을 방지하는데 기초가 되고자 한다.

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    October 2018
  • Construction Management

    Development of Intelligent Compaction System for Efficient Quality Control

    효율적 품질관리를 위한 지능형 다짐 시스템 개발

    Lee, Soomin, Park, Sangil, Lee, Riho, Seo, Jongwon

    이수민, 박상일, 이리호, 서종원

    Currently, the quality measurement of the work is carried out by the supervisor's visual inspection, as the workers individually judge the number ...

    현재 다짐공사는 작업자가 정해진 다짐횟수, 두께, 속도, 진동여부 등을 자신의 경험에 의해 개별적으로 판단하고 감독자의 육안 검사에 의해 다짐공사의 품질측정이 이루어지고 있으며, ...

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    Currently, the quality measurement of the work is carried out by the supervisor's visual inspection, as the workers individually judge the number of resolutions, thickness, speed and vibration. After work, we are conducting follow-up work through traditional spot test, which is less representative. Therefore, it is impossible to check the results of the resolution, and there is always the possibility that problems will arise due to poor construction. This study demonstrates the feasibility of using the continuous compaction strength measurement method by comparing the continuous compaction strength measurement method and the conventional compaction strength measurement method after performing the compaction in the actual field scale in various test conditions. The validity is verified by analyzing the Compaction Meter Value of an Intelligent Compaction roller composed of a Global Positioning System and an accelerometer, Based on the proven results, a full range of quality can be confirmed without a single test. The quality confirmation is visualized in the compaction control program developed in this study, This enables the field manager to perform real-time quality monitoring at the same time as compaction.


    현재 다짐공사는 작업자가 정해진 다짐횟수, 두께, 속도, 진동여부 등을 자신의 경험에 의해 개별적으로 판단하고 감독자의 육안 검사에 의해 다짐공사의 품질측정이 이루어지고 있으며, 작업 후 대표성이 떨어지는 재래식 다짐강도 측정방법인 일점시험(Spot test)을 통하여 후속 단계의 작업을 진행하고 있는 실정이다. 따라서 다짐작업 결과에 대한 정량적 확인이 불가능하며, 시공부실로 인한 문제점이 제기될 가능성이 상존하고 있다. 본 연구에서는 여러 가지 시험조건에서 실제 현장규모로 다짐을 수행한 후 연속 다짐강도 측정 방법과 재래식 다짐강도 측정 방법과의 비교를 통해 연속 다짐강도 측정 방법의 사용 타당성을 입증하였다. 타당성 입증은 연속 다짐강도 측정방법인 GPS (Global Positioning System)와 가속도계로 구성된 IC (Intelligent Compaction) 롤러의 CMV (Compaction Meter Value)를 분석하는데 있으며, 입증된 결과를 토대로 일점시험을 배제한 현장 전 범위 품질확인이 가능하다. 품질 확인은 본 연구에서 개발한 다짐공사 관제프로그램에 시각화되며, 이를 통해 현장관리자는 다짐작업과 동시에 실시간 품질 모니터링이 가능하다.

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    October 2018
  • Regional and Urban Planning

    Urban Regeneration Considerated on Safety Vulnerability of Port Hinterland Residential Area - Focused on Dong-Gu and Nam-Gu of Busan Metropolitan City -

    항만배후 주거지역의 안전 취약성을 고려한 도시재생 - 부산광역시 동구와 남구를 대상으로 -

    Park, Kang Ah, Kim, Jong Gu, Park, Min Ah

    박강아, 김종구, 박민아

    Urban safety has not been substantially considered in urban regeneration projects, although there is increasing interest in safety issues lately. However, there ...

    최근 안전에 대한 관심이 높아지고 있으나, 도시재생 사업에서 안전에 대한 고려는 충분히 이루어지지 못하고 있다. 본 연구에서는 부산시 동구와 남구를 대상으로 재해와 ...

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    Urban safety has not been substantially considered in urban regeneration projects, although there is increasing interest in safety issues lately. However, there is limited research on the safety of port hinterland residential areas. Therefore, this study 1)selects appropriate safety indicators, and 2)identifies the most vulnerable sites in Dong-gu and Nam-gu in Busan using ArcGIS. 3)Lastly, our study asks residents of the selected sites to examine their awareness of the urban regeneration projects occurring in the vicinity. The respondents are fairly well aware of the ongoing urban regeneration projects, the effect of which on the improvement of safety are thought to be negative. The weakest point they indicated was accidents regarding aged buildings, and they also care more about life safety than natural hazard. These findings must be taken into account in the next urban regeneration projects in the Dong-gu and Nam-gu area.


    최근 안전에 대한 관심이 높아지고 있으나, 도시재생 사업에서 안전에 대한 고려는 충분히 이루어지지 못하고 있다. 본 연구에서는 부산시 동구와 남구를 대상으로 재해와 생활안전 지표들을 선택적으로 적용하여 안전 취약성을 분석하고, 주민의 도시재생 및 주거지 안전에 대한 인식을 조사·분석하였다. 분석 결과, 동구 범일2, 5동과 남구 감만동이 안전에 가장 취약한 것으로 드러났다. 도시재생사업에 대한 주민들의 인지도는 비교적 높았으나 안전성 개선효과에 대해서는 부정적이었다. 최우선적으로 개선되어야 할 영역으로는 노후건물관련사고를 꼽았으며, 자연재해보다는 생활안전사고에 더욱 취약하다고 평가하였다. 향후의 도시재생사업에서는 이러한 연구결과와 지역별로 취약한 재해·사고유형이 필수적으로 반영되어야 할 것이다.

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    October 2018
  • Regional and Urban Planning

    A Study on Retailers’ Recognition about Commercial Power Altering Due to Urban Regeneration Project : Case of Changwon Urban Regeneration Priority Project

    도시재생사업에 따른 상인들의 상권 변화 인식에 관한 연구 : 창원시 도시재생 선도사업 사례

    Park, Jin Ho, Choi, Yeol

    박진호, 최 열

    The purpose of this study is to empirically analyze local retailers' recognition of commercial power altered by urban regeneration. For the purpose ...

    본 연구의 목적은 상업지역 도시재생사업에 의한 지역 상인들의 상권 변화 인식을 실증분석하는 것이다. 이를 위하여 본 연구는 창원시 도시재생 선도사업을 사례로 분석을 ...

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    The purpose of this study is to empirically analyze local retailers' recognition of commercial power altered by urban regeneration. For the purpose of this study, analysis is performed on pilot urban regeneration priority projects implemented in the city of Changwon. Although regeneration of commercial districts directly affect the local retailers therein, little research has been carried out to examine how they recognize such changes. This study, therefore, identifies those factors that have influence on the recognition of local retailers who would be aware of the alteration of their commercial power more immediately than others do. Using an ordered logit model, empirical analysis on two pilot projects for Odong-dong and Chang-dong indicates that retailers in Odong-dong are more likely to have a negative recognition toward the altered business areas. For the both districts, recognition of business area alterations is affected with statistical significance by how long they have run their shops, how many employees they hire, and whether they believe that the urban regeneration has resulted in gentrification. For each of the mentioned district, recognition in Odong-dong is significantly impacted by the number of employees and recognized rent changes, while in Chang-dong, the age of retailers and the perceived presence of gentrification have statistically significant influence. Issues found by this study need to be addressed prior to the upcoming ‘Urban Regeneration New Deal Project’, which then will bring satisfaction to each and every local residents including those retailers.


    본 연구의 목적은 상업지역 도시재생사업에 의한 지역 상인들의 상권 변화 인식을 실증분석하는 것이다. 이를 위하여 본 연구는 창원시 도시재생 선도사업을 사례로 분석을 실시하였다. 상업지역의 도시재생사업에 있어 지역 상인들은 직접적인 당사자임에도 불구하고, 지금까지 그들의 인식을 분석하는 연구는 다소 미진하였다. 이러한 점에서 본 연구는 도시재생사업에 의한 상권 변화를 가장 먼저 체감하는 지역 상인들을 대상으로 인식에 영향을 미치는 요인을 도출하였다. 순서형로짓모형을 통한 실증분석 결과, 창원시 도시재생 선도사업지를 구성하는 오동동과 창동 중 오동동의 상인들이 상권 변화를 부정적으로 인식할 확률이 높은 것으로 추정되었다. 그 외에도 대상지 전체에 대해서는 점포 운영기간, 종업원 수, 상인들의 젠트리피케이션에 관한 인식이 상권 변화 인식에 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있었다. 지역별 분석에서는 오동동의 경우에는 종업원 수와 상인의 임대료 변화 인식이, 창동의 경우에는 요식업인 경우와 상인의 연령 및 젠트리피케이션에 관한 인식이 상권 변화 인식에 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있었다. 이러한 본 연구의 분석에 의하여 도출된 문제점을 사전에 극복하여 향후 ‘도시재생 뉴딜사업’이 추진되었을 때, 상인을 비롯한 주민 모두가 만족할 수 있는 도시재생이 될 수 있도록 노력하여야 할 것이다.

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    October 2018