• Structural Engineering

    Structural Stability of Temporary Facility System using High-Strength Steel Pipes Based on Abnormal Behavior Parameters

    이상거동 변수 기반 고강도 강관 가시설 시스템의 구조 안정성

    Lee, Jin Woo, Noh, Myung Hyun, Lee, Sang Youl

    이진우, 노명현, 이상열

    This study defined abnormal behaviors such as bending deformations or buckling behaviors occurred in high strength steel pipe strut system, and carried ...

    본 논문에서는 지반굴착 가시설 일부 현장에서 발생하고 있는 고강도 강관 버팀 보의 휨변형 또는 좌굴변형과 같은 이상 거동을 정의하고 강관 버팀보 구조의 ...

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    This study defined abnormal behaviors such as bending deformations or buckling behaviors occurred in high strength steel pipe strut system, and carried out a full-scale bending test for different connection types. A parametric study was carried out to gain an insight about structural performances considering abnormal behavior effects in high strength steel pipe strut system. Five abnormal behaviors were considered as undesirable deflections of strut structures, which are basic load combination, excessive excavation situations, impact loading effects, additional overburden loads, load combinations, and strut lengths. Subsequent simulation results present various influences of parameters on structural performances of the strut system. Based on the results, we propose methods to prevent unusual behaviors of pipe-type strut structures made of high strength steels.


    본 논문에서는 지반굴착 가시설 일부 현장에서 발생하고 있는 고강도 강관 버팀 보의 휨변형 또는 좌굴변형과 같은 이상 거동을 정의하고 강관 버팀보 구조의 연결부 변화에 따른 실물 휨 성능시험을 수행하였다. 또한, 수치적으로 분석 가능한 유발 인자들에 대한 이상 재현 시나리오 구성 후, 구조 해석 및 단면검토를 통하여 5개 하중조합 Case에 대한 변수 해석을 실시하였다. 5가지 이상거동 유발인자는 과굴착 심도, 충격하중, 추가 상재하중, 버팀 보 지간장 등으로 설정하여 3차원 구조해석을 수행하였으며, 2차원해석과 비교하였다. 수치해석 예제는 이상거동 변수를 고려하여 고강도 강관 버팀 보 가시설 시스템의 구조성능에 미치는 영향 및 이상거동 방지방안을 중심으로 상세 규명하였다.

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    February 2019
  • Structural Engineering

    New Approaches for Calibrating Material Factors of Reinforced Concrete Members in Korean Highway Bridge Design Code (Limit State Design) and Reliability Analysis

    도로교설계기준(한계상태설계법)의 콘크리트부재 설계를 위한 재료계수 결정법 및 신뢰도 분석

    Lee, Hae Sung, Song, Sang Won, Kim, Ji Hyeon

    이해성, 송상원, 김지현

    This paper brings up fallacy of material factors specified for the design of concrete members in the current Korean limit state design ...

    이 연구에서는 국내 도로교 한계상태설계법에서 콘크리트부재의 설계를 위하여 적용하고 있는 재료계수의 문제점을 제기하고, 잘 정립된 최적화 과정에 의한 재료계수를 제안하였다. 신뢰도분석을 통하여 ...

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    This paper brings up fallacy of material factors specified for the design of concrete members in the current Korean limit state design code for highway bridges, and proposes new material factors based on a robust optimization scheme to overcome the fallacy. It is shown that the current load factors in the code and the proposed material factors lead to a much higher reliability index than the target index. The load factors are adjusted to yield the target reliability index using the inverse reliability analysis. A reliability-based approach following the basic concept of Eurocode is formulated to determine material factors as well as load factors. The load-material factors obtained by the proposed reliability-based approach yield a lower reliability level than the target index. Drawbacks of the basic concept of Eurocode are discussed. It is pointed out that differences in the uncertainties between materials and members may cause the lower reliability index of concrete member than the target.


    이 연구에서는 국내 도로교 한계상태설계법에서 콘크리트부재의 설계를 위하여 적용하고 있는 재료계수의 문제점을 제기하고, 잘 정립된 최적화 과정에 의한 재료계수를 제안하였다. 신뢰도분석을 통하여 현 설계기준의 하중계수와 제안 재료계수가 목표신뢰도지수 보다 높은 신뢰도수준을 확보하고 있음을 보이고, 역신뢰도해석을 통하여 목표신뢰도지수를 잘 근사할 수 있는 하중계수를 제시하였다. 유로코드에서 제시하고 있는 기본 개념에 근거하여 신뢰도기반 하중-재료계수 결정법을 정식화하였다. 제안된 접근법이 신뢰도개념에 의하여 유도되었지만, 이 접근법에 의하여 계산된 하중-재료 계수가 목표신뢰도지수를 정확히 만족시키지 못하는 요인으로서 재료와 부재간에 존재하는 불확실성의 차이를 지적하고, 이러한 차이를 고려하지 않는 유로코드의 개념적 문제점을 제기하였다.

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    February 2019
  • Water Engineering

    Analysis of the Causes of Flow Stagnation and Water Pollution in Yeouido Saetgang River

    여의도 샛강 흐름 정체와 수질악화 원인 분석

    Kang, Hyeong sik

    강형식

    The urban river has played an important role in biodiversity by providing various waterside areas in urban areas that are difficult for ...

    도시지역 샛강은 생물이 서식하기 어려운 도심지에 다양한 수변공간을 제공하여 생물다양성에 중요한 역할을 하며, 시민들에게는 휴식 및 체험공간으로 활용되고 있다. 특히, 여의도 샛강은 ...

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    The urban river has played an important role in biodiversity by providing various waterside areas in urban areas that are difficult for organisms to live in. The river is also used as a resting place and experience space for citizens. In particular, Yeouido Saetgang is the first ecological park in Korea, and it is located in the heart of downtown Seoul, making it highly valuable for its location and ecological value. However, water quality issues have continuously been raised since the construction project of Yeouido Saetgang river. So it is necessary to investigate the environment state and analyze the causes of the environment deterioration. In this study, the causes of the river stagnation and water quality deterioration in Yeouido Saetgang river were analyzed. For this, river surveys and aerial photo analysis were used to analyze the causes of difficulties in natural water circulation. Also, the results of monitoring water quality showed that the averaged level of BOD and T-P in dry season is III and IV, respectively, while that of BOD and T-P are V~VI in rainy season. In addition, through the drainage analysis of sewer network, small drainages that affect the water quality in Saetgang river was selected and discussed.


    도시지역 샛강은 생물이 서식하기 어려운 도심지에 다양한 수변공간을 제공하여 생물다양성에 중요한 역할을 하며, 시민들에게는 휴식 및 체험공간으로 활용되고 있다. 특히, 여의도 샛강은 국내 최초의 생태공원으로 조성되었으며, 서울 도심 중심에 흐르고 있어 장소적 희소성이 크고 생태적 가치가 매우 높다. 그러나 여의도 샛강은 조성 당시부터 수질 문제가 지속적으로 제기되어 오고 있어, 샛강 환경에 영향을 미치는 요소들과 그 원인에 대한 분석이 필요하다. 이에 본 연구에서는 여의도 샛강 흐름 정체와 수질 악화 원인을 분석하였다. 이를 위해 하천 측량 및 항공사진 분석을 통해 자연적인 물 순환이 어려운 원인에 대해 분석하고 고찰하였다. 한편, 여의도 샛강의 수질 모니터링 결과, 비가 오지 않는 평상시에는 BOD, T-P는 평균 III등급과 IV 등급 수준으로 나타났으며, 강우 시에는 BOD, T-P 모두 V~Ⅵ 등급인 것으로 나타났다. 또한 배수분구 분석을 통해 샛강 수질에 영향을 미치는 소유역을 선정하였으며, 결과에 대해 고찰하였다.

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    February 2019
  • Environmental and Ecological Engine

    Assessment of Climate Change Impact on Flow Regime and Physical Habitat for Fish

    기후변화가 하천 유황과 어류 물리서식처에 미치는 영향 평가

    Hong, Il, Kim, Ji Sung, Kim, Kyu Ho, Jeon, Ho Seong

    홍 일, 김지성, 김규호, 전호성

    Due to the recent climate change realization (timing, rainfall pattern changes), the flow regime is changing according to the watershed. The long-term ...

    최근 기후변화 현실화로 강우 발생 시기와 패턴이 변화하면서 유역에 따라 유황이 변화하고 있는 실정이다. 이로 인한 하천 유황의 장기적 변화는 수중생태계의 구조와 ...

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    Due to the recent climate change realization (timing, rainfall pattern changes), the flow regime is changing according to the watershed. The long-term change of flow regime is causing a significant change in structure and function of aquatic ecosystems. However, there is no analysis from the viewpoint of the aquatic ecosystem including flow rate alteration and ecological characteristics as well as the climate change connection in Korea yet. Therefore, We quantitatively assessed the impact of present-future flow regime alteration due to climate change on the Pseudopungtungia nigra habitat in the Mankyung river and floodplain area. As a result, it was confirmed that extreme hydrological conditions such as flood and drought are intensified in the future than the present. Especially, the changes of flow regime characteristics were clarified by comparing and analyzing the magnitude, frequency, duration, rate of change, and by linking flow regime characteristics with physical habitat analysis, it could be suggested that climate change would significantly increase the risk of future ecological changes.


    최근 기후변화 현실화로 강우 발생 시기와 패턴이 변화하면서 유역에 따라 유황이 변화하고 있는 실정이다. 이로 인한 하천 유황의 장기적 변화는 수중생태계의 구조와 기능에 커다란 변화를 야기한다. 하지만 국내에서는 기후변화와의 연계성은 물론, 유량변화와 생태학적 특성을 포함한 수생태계 관점에서의 분석은 대부분 이루어지지 않고 있다. 따라서 본 연구에서는 기후변화로 인한 현재-미래의 유황 변화가 만경강 하도와 홍수터 영역에서 감돌고기의 서식환경에 미치는 영향을 정량적으로 평가하였다. 그 결과, 현재보다 미래에 홍수와 가뭄 등 극한 수문 조건이 심화됨을 확인하였고, 특히 크기, 빈도, 지속시간, 시기와 변화율 등을 비교․분석함으로써 유황 특성의 변화를 명확히 파악하였다. 그리고 유황 특성과 물리서식처 해석을 연계함으로써 기후변화로 인해 미래 생태환경 변동에 대한 위험성이 크게 증대될 것이라는 결과 제시가 가능하였다.

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    February 2019
  • Transportation Engineering

    A Study on Parking User’s Perception for Vitalizing the Shared Parking in Residential Priority Parking Areas

    거주자우선주차구역내 공유주차 활성화를 위한 이용자 의식 분석 연구

    Kim, Hee Sun, Oh, Seung Hoon, Kang, Tae Euk

    김희선, 오승훈, 강태욱

    As the urbanization progresses, the demand for parking in large cities surges compared with that for parking lots. However, the space for ...

    도시화가 진행되면서 대도시의 주차수요가 주차장 공급에 비해 급증하는 실정이다. 하지만 대도시 내 주차장 확보를 위한 공간은 물리적으로 한계가 있으며 예산적인 문제도 발생한다 ...

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    As the urbanization progresses, the demand for parking in large cities surges compared with that for parking lots. However, the space for securing a parking lot in a large city is physically limited and a budget problem also arises. Therefore, a shared parking system that can utilize existing parking lots is becoming important. This study was carried out to analyze the parking area efficiently for the residents parking area. As a result of the questionnaire survey, it was the most frequent passage to work / commuting and business purposes. The most important factors in parking were ‘Parking charge’, ‘Walking distance to the destination after parking’, ‘Parking lot searching time’ Approximately 46 % of the respondents were female. As a result of the quantitative analysis of the factors influencing the potential use of the intention to use as a dependent variable, it was analyzed that the policy was effective to reduce the parking fee to less than 500 won per 10 minutes and take about 3-6 minutes to search.


    도시화가 진행되면서 대도시의 주차수요가 주차장 공급에 비해 급증하는 실정이다. 하지만 대도시 내 주차장 확보를 위한 공간은 물리적으로 한계가 있으며 예산적인 문제도 발생한다. 따라서 현재 있는 주차장을 활용할 수 있는 공유주차제도가 중요하게 대두되고 있는 실정이다. 본 연구는 거주자우선주차구역을 중심으로 효율적으로 공유주차로서 활용할 수 있도록 분석하는 연구를 수행하였다. 설문조사 실시결과, 출근/통학 및 업무 목적 통행이 가장 많이 있으며 주차 시 중요요소는 ‘주차요금’, ‘주차 후 목적지까지 도보거리’, ‘주차장 탐색시간’ 순서였으며, 공유주차에 긍정적으로 반응을 보인 응답자가 약 46 %를 차지하였다. 잠재이용의사를 종속변수로 하여 영향을 미치는 요인들을 수량화Ⅱ류 분석한 결과, 주차요금을 10분당 500원 이하이며 탐색하는데 걸리는 시간을 3-6분 정도 소요되도록 정책을 시행이 효과적인 것으로 분석되었다.

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    February 2019
  • Transportation Engineering

    Bus Stop Design Guide by Identifying the Relationship between Bus Stopping Behaviors and Bus Stop Conditions

    시내버스 정류소 정차 특성 분석을 통한 정류소 환경 정비 방안

    Kang, Inku, Shin, Kangwon

    강인구, 신강원

    To improve bus service quality and passengers’ safety at bus stops, it is necessary to analyze the relationship between bus stopping behaviors ...

    시내버스 승·하차 시 교통사고를 줄이고 좀 더 편리한 시내버스 이용 환경 구축 방안을 마련하기 위해서는 시내버스의 버스 정류소(Bus Stop) 정차 ...

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    To improve bus service quality and passengers’ safety at bus stops, it is necessary to analyze the relationship between bus stopping behaviors and bus stop conditions. Thus, this study investigated the proper stopping rate at 31 bus stops on Central Boulevard in Busan metropolitan city and analyzed the relationship between the proper stopping rate and bus stop operating conditions such as the length of berth, the distance from the front line of berth to bus shelter and so on. The analysis results show that the proper stopping rate is 45.82 % and the rates are closely related to each bus stop operating condition. Therefore, it is highly recommended that the front line of berth should be located parallel to bus shelter for improving the safety of bus passengers. In addition, it is suggested that the length of berth should be longer than 15m and the pavement marking of berth be redesigned with dash lines to take account of buses’ entering and leaving the berth.


    시내버스 승·하차 시 교통사고를 줄이고 좀 더 편리한 시내버스 이용 환경 구축 방안을 마련하기 위해서는 시내버스의 버스 정류소(Bus Stop) 정차 특성이 정류소 및 정차면 환경과 어느 정도의 연관성을 갖는지를 파악할 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 부산광역시 전 노선을 대상으로 정차면 정위치 정차 준수 유무를 조사하고 주요 간선축인 중앙대로에 위치한 31개 정류소의 운영 현황과 정차면 정위치 정차 유무의 연관성을 분석하여 시내버스 정류소 및 정차면 환경 정비 방안을 제시하였다. 중앙대로 상 정류소 조사 결과 정차면 정위치 정차 준수율은 45.82 %로 나타났으며, 정차면 정위치 준수 유무는 정류소 및 정차면 환경과 어느 정도 연관성을 갖는 것으로 나타났다. 따라서 정차면 정위치 정차 유도를 통한 교통사고 감소와 편리한 시내버스 이용 환경 구축을 위해서는 정차면 구역 앞 선의 적정 위치 설정, 15 m 이상의 정차면 길이 설정, 버스 진출입을 고려한 정차면 노면표시 표준화가 필요할 것으로 판단된다.

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    February 2019
  • Transportation Engineering

    A New Approach to the Parameter Calibration of Two-Fluid Model

    Two-Fluid 모형 파라미터 정산의 새로운 접근방안

    Kwon, Yeong Beom, Lee, Jae hyeon, Kim, Sun ho, Lee, Chung won

    권영범, 이재현, 김선호, 이청원

    The two-fluid model proposed by Herman and Prigogine is useful for analyzing macroscopic traffic flow in a network. The two-fluid model is ...

    Herman과 Prigogine에 의해 제안된 Two-fluid Model은 네트워크에서 거시교통류를 분석하는데 유용하다. Two-fluid Model은 정지차량 비율과 네트워크 평균속도의 관계를 통해 네트워크를 분석하는 것으로, 주로 ...

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    The two-fluid model proposed by Herman and Prigogine is useful for analyzing macroscopic traffic flow in a network. The two-fluid model is used for analyzing a network through the relationship between the ratio of stopped vehicles and the average moving speed of the network, and the two-fluid model has also been applied in the urban transportation network where many signalized or unsignalized intersections existed. In general, the average travel speed and moving speed of a network decrease, and the ratio of stopped vehicles and low speed vehicles in network increase as the traffic demand increases. This study proposed the two-fluid model considering congested and uncongested traffic situations. The critical velocity and the weight factor for congested situation are calibrated by minimizing the root mean square error (RMSE). The critical speed of the Seoul network was about 34 kph, and the weight factor of the congestion on the network was about 0.61. In the proposed model, R2 increased from 0.78 to 0.99 when compared to the existing model, suggesting that the proposed model can be applied in evaluating network performances or traffic signal operations.


    Herman과 Prigogine에 의해 제안된 Two-fluid Model은 네트워크에서 거시교통류를 분석하는데 유용하다. Two-fluid Model은 정지차량 비율과 네트워크 평균속도의 관계를 통해 네트워크를 분석하는 것으로, 주로 신호 혹은 비신호교차로가 다수 존재하는 도시부 교통망에 적용되어왔다. 일반적으로 네트워크의 교통수요가 증가함에 따라 네트워크 내 평균주행속도와 평균통행속도 모두 감소하며, 네트워크 내 정지차량의 비율과 정체로 인한 저속차량의 비율도 증가한다. 본 연구는 정체상황을 고려한 Two-fluid Model을 제안하였다. 정체상황을 구분하는 임계속도와 정체상황이 네트워크에 미치는 가중치는 평균 제곱근 편차(RMSE)를 최소화하도록 값을 정산하여 적용하였다. 서울시 네트워크의 임계속도는 약 34 kph로 나타났으며, 정체상황이 네트워크에 미치는 영향의 가중치는 약 0.61로 나타났다. 본 연구에서 제안한 Model은 기존 Model에 비하여 R2가 0.78에서 0.99로 크게 증가하였으며, 파라미터의 값은 큰 차이를 보이지 않았다. 이는 제안한 Model이 네트워크 및 신호운영 평가에 사용될 가능성이 있음을 의미한다.

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    February 2019
  • Transportation Engineering

    Suggestion of Installation Criteria on Intersection Notification Divice

    교차로 알림이 설치기준 제시에 관한 연구

    Jin, Tae Hee, Kwon, Sung Dae, Oh, Seok Jin, Ha, Tae Jun

    진태희, 권성대, 오석진, 하태준

    Traffic Safety and efficient Road Traffic Policy of Traffic management came into effect over the certain size of the road like main ...

    교통안전과 효율적인 교통관리의 도로교통정책이 간선도로 등 일정규모 이상의 도로에서 주로 이루어지고 있어 상대적으로 생활도로의 안전성은 열악한 상황이다. 특히, 보행자의 안전이 주가 되어야 ...

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    Traffic Safety and efficient Road Traffic Policy of Traffic management came into effect over the certain size of the road like main road. Comparatively, Safety for Living street is deteriorated. Especially, Vehicle are usually priority to the life-zone street, even though Safety for the Passengers are essential to the life-zone street in the residential area. Improvement for the Living street has not been achieved In this study, To suggest Intersection Notifications standard of installation in Living Street, We execute on-site survey in priority to Gwangju Metropolitan City. Furthermore, After We suggest experimental value for the Intersection Notifications’ standard of installation Prediction model in the Living street, Intersection Notifications compare & veritfy experimental value to the installation point’s value to suggest the standard of installation in the living street. As a result, We can prevent frequent traffic accident in the Living Street. Furthermore, We are judged by installation of intersection Notifications considering stability and convenience to the passengers who are using the living street.


    교통안전과 효율적인 교통관리의 도로교통정책이 간선도로 등 일정규모 이상의 도로에서 주로 이루어지고 있어 상대적으로 생활도로의 안전성은 열악한 상황이다. 특히, 보행자의 안전이 주가 되어야 할 주거지역의 생활권 도로까지 차량이 우선시 되는 경우가 발생하는 등 상대적으로 생활도로에 대한 개선은 이루지 못한 실정이다. 이에 본 연구는 생활도로 내 교차로 알림이 설치기준을 제시하기 위하여 광주광역시를 중심으로 현장조사를 실시하였고, 생활도로내 교차로에 영향을 미치는 영향인자와의 관계를 다중회귀분석을 통한 예측모형으로 도출하였다. 나아가 생활도로내 사고예측 모형을 통한 실측값을 제시 한 후 교차로 알림이가 설치된 지점의 값과 비교·검증하여 생활도로내 교차로 알림이 설치기준을 제시하였다. 이를 통해 생활도로 내 잦은 교통사고를 예방하고 생활도로를 이용하는 이용자들의 편의성 및 안전을 고려한 교차로 알림이 설치가 이루어 질 수 있을 것으로 기대된다.

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    February 2019
  • Transportation Engineering

    Establishment Model of Entrance and Exit User of Urban Railway Station

    도시철도역 출입구 유출입 이용자 추정 모형 수립

    Kim, Hwang Bae, Lee, Sang Hwa, Bae, Choon Bong

    김황배, 이상화, 배춘봉

    Although the number of users of urban railways is greatly influenced by the land use plan around the railway station, Korea has ...

    도시철도역사 이용자는 철도역 주변의 토지이용계획에 많은 영향을 받으나, 우리나라는 이와 관련된 연구는 미진한 상태로 토지이용계획에 상관없이 일률적으로 출입구 너비를 산정하여 일부 출입구에서는 ...

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    Although the number of users of urban railways is greatly influenced by the land use plan around the railway station, Korea has been studying this problem in a small scale, so that the entrance width is uniformly calculated irrespective of the land use plan, And there is little deviation. Therefore, this study aims to establish a demand estimation model for the entrance and exit of urban railway stations. For this purpose, the demand, land use area, and socioeconomic indicators for each of the 20 urban railway stations were surveyed at 200m and 500m Regression model. The model is based on the assumption that the dependent variable (response variable) of the model is set to 1 day, peak 1 hour, peak time 5 minutes, Education, and park) and socioeconomic indicators (population, employer, employee, and student) as independent variables (explanatory variables). As a result, it was analyzed that the fit of the model is more statistically significant when the use area of ​​the land use by 500 meters of the center radius of the city rail is used as an independent variable and the demand for the daily use of the railway station is used as a dependent variable. The purpose of this study is to estimate the optimal size of urban railway entrance in order to improve the mobility of the user and the transportation weak in urban railway station.


    도시철도역사 이용자는 철도역 주변의 토지이용계획에 많은 영향을 받으나, 우리나라는 이와 관련된 연구는 미진한 상태로 토지이용계획에 상관없이 일률적으로 출입구 너비를 산정하여 일부 출입구에서는 대기행렬이 발생 하거나 이용자가 거의 없는 등 편차를 보인다. 따라서 본 연구에서는 도시철도역 출입구별 이용수요 추정 모형을 정립하고자 하며, 이를 위해 도시철도역 20개소를 대상으로 출입구별 이용수요, 토지이용면적, 사회경제지표 등을 철도역 중심으로 200 m, 500 m로 조사하여 다중회귀모형을 정립하였다. 모형의 종속변수(반응변수)를 1일, 첨두 1시간, 첨두 시간대 5분 동안의 철도역 방향별 유출입 이용수요로 설정하고, 철도역 반경 500 m, 200 m 범위의 토지용도(주거, 상업·업무, 공업, 교육, 공원) 면적과 사회경제지표(인구, 고용자, 종사자, 학생)를 독립변수(설명변수)로 설정하였다. 그 결과 도시철도 중심 반경 500 m 내 토지용도별 이용면적을 독립변수, 철도역 1일 유출입 이용수요를 종속변수로 사용하는 것이 모형의 적합도가 통계적으로 더 유의한 것으로 분석 되었다. 본 연구는 도시철도역의 이용자 및 교통약자의 이동 편의성 개선을 위해 도시철도 출입구 적정 규모 산정을 위한 기초 연구로 추후 교통약자 이용자 수를 반영하여 출입구별 이용자 수 추정, 교통약자 편의시설 적정 규모 산정 시 활용 가능할 것으로 보인다.

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    February 2019
  • Transportation Engineering

    Improvement of Bus Route System Considering Route Curvature

    노선 굴곡도를 고려한 시내버스 체계 개선에 관한 연구

    Park, Min Chul, Ha, Tae Jun, Kwon, Sung-Dae, Oh, Seok Jin

    박민철, 하태준, 권성대, 오석진

    In metropolitan cities have been reorganizing the routes of the city buses periodically due to changes in the spatial structure and traffic ...

    대도시에서는 공간구조 및 통행패턴의 변화, 신규개발에 따른 공급부족 등의 이유로 시내버스 노선개편을 단행하고 있지만 노선에 대해 평가할 수 있는 종합적인 체계가 미흡한 ...

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    In metropolitan cities have been reorganizing the routes of the city buses periodically due to changes in the spatial structure and traffic pattern and the lack of supply due to new developments. However, there is a lack of system to comprehensively evaluate the routes. Even if the evaluation index is not clearly defined, it may not be reasonable. Therefore, it is difficult to set the improvement direction when the bus route is reorganized. In this study, the existing evaluation indexes were reviewed and further investigation was conducted on the problematic indexes. In particular, the degree of curvature has been used as a very important index in the evaluation of the route system, but the existing curvature based curvature has a limitation in considering the traffic characteristics of individual users. For this purpose, a virtual city bus network was set up and the degree of curvature was calculated and compared based on the point - based curvature and stopping point based on individual user O/D. In this study, it is considered that more efficient and practical analysis and evaluation are possible in the evaluation of the city bus route system through the curvature considering the individual user O/D based on the stopping point. It is expected that it will be used at the time of reorganization of city bus route performed by individual local governments in the future.


    대도시에서는 공간구조 및 통행패턴의 변화, 신규개발에 따른 공급부족 등의 이유로 시내버스 노선개편을 단행하고 있지만 노선에 대해 평가할 수 있는 종합적인 체계가 미흡한 실정이다. 이러한 평가지표의 정립이 명확하지 않거나 있더라도 합리적이지 않는 경우가 발생하여 시내버스 노선개편시 개선방향 설정에 어려움을 주고 있다. 이에 본 연구는 기존 평가지표들에 대해 고찰을 실시하고 이중 문제가 있는 지표들은 추가적으로 검토하였다. 특히, 굴곡도는 노선체계 평가시 매우 중요한 지표로 활용되어 왔지만 기존의 기종점 기반 굴곡도는 개별이용자들의 통행특성을 고려하지 못하는 한계점이 있어 본 연구에서 정류소 기반 개별이용자 O/D를 고려한 굴곡도 지표를 새롭게 제시하였다. 이를 위해 가상의 시내버스 노선망을 설정하고 기종점 기반 굴곡도와 정류소 기반 개별이용자 O/D를 고려한 굴곡도를 산정하여 비교․분석하였다. 본 연구에서 개발된 정류소 기반의 개별이용자 O/D를 고려한 굴곡도를 통해 시내버스 노선체계 평가시 보다 효율적이며 실질적인 분석과 평가가 가능할 것으로 판단되며 광주광역시뿐만 아니라 향후 타지자체에서 수행하는 시내버스 노선개편시에도 활용할 수 있을 것으로 기대된다.

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    February 2019
  • Highway Engineering

    A Study on Road Safety Evaluation Method for Improvement Project of Two-Lane Road

    2차로 시설개량 사업의 도로 안전성 평가방법 연구

    Shin, Chul Ho, Kim, Nak seok

    신철호, 김낙석

    Recently, the paradigm of road policy has been focused on user safety. Recently, the number of road facility improvement project has been ...

    최근 사회여건의 변화로 도로정책의 패러다임은 이용자 중심의 안전성 위주로 변화하고 있다. 최근 시설개량사업은 지속적인 증가 추이를 보이고 있으나 대부분 경제적 타당성 확보가 ...

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    Recently, the paradigm of road policy has been focused on user safety. Recently, the number of road facility improvement project has been continuously increased but the economic feasibility (B/C ratio) is insufficient. Therefore, it is necessary to select a reasonable road improvement project through accurate and objective analysis of the road safety evaluation. In this study, to develop a new road safety evaluation method, data were collected based on the current road safety evaluation method for 75 routes including national roads and provincial ones. Based on the collected data, problems were analyzed and utilized as the basic factors of the new road safety evaluation method. Therefore, in this study, traffic accidents were reflected as a general evaluation item by weighing to solve these problems, and the evaluation items were added from experiences and ideas of the local public officials. For each evaluation item, a reasonable weight was determined through AHP (Analytic Hierarchy Process) questionnaire evaluation with highway experts. In addition, the safety index was determined based on the evaluation criteria for each evaluation item. The criteria for evaluating the danger zone are determined by the overall safety index. Finally, the criteria for selection of road improvement projects based on the overall risk level were derived.


    최근 사회여건의 변화로 도로정책의 패러다임은 이용자 중심의 안전성 위주로 변화하고 있다. 최근 시설개량사업은 지속적인 증가 추이를 보이고 있으나 대부분 경제적 타당성 확보가 미흡한 실정이다. 따라서 도로 안전성에 대한 객관적이고 타당한 분석을 통해 합리적인 시설개량 대상사업 선정이 절실히 요구되는 시점이다. 본 연구에서는 새로운 도로 안전성 평가기법 개발을 위해 국도, 국지도, 지방도 등 75개 노선에 대해 현행 도로 안전성 평가기법을 토대로 데이터를 구축하였으며, 이렇게 구축된 데이터를 중심으로 문제점을 분석하여, 새로운 도로 안전성 평가기법의 기초자료로 활용하였다. 본 연구에서는 교통사고발생현황을 가중치를 통해 일반 평가항목으로 추가하고, 지자체 공무원들의 문제 지적 및 건의사항 등을 통해 최종 평가항목을 확정하였다. 각 평가항목에 대해서는 전문가 AHP (Analytic Hierarchy Process) 설문 평가를 통해 합리적 가중치를 도출하였으며, 항목별 평가기준을 토대로 안전지수(Safety Index)를 결정하였다. 결정된 각 항목의 안전지수(SI)를 토대로, 각 안전지수의 곱인 종합 안전지수를 산출하였으며, 위험구간 판정 기준을 정립하였다. 또한, 위험구간 연장 비율인 종합위험도에 따른 시설개량 대상사업 선정 기준 도출 등 합리적이고 객관적인 도로 안전성 평가기법을 개발하였다.

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    February 2019
  • Construction Management

    A Study on the Strength Characteristics and Rebound Ratio with Respect to Injection Pressure of Shotcrete

    숏크리트의 강도 특성과 분사압력에 대한 리바운드율 연구

    Jeon, Jun Tai, Moon, In Gi, Lee, Yang Kyu

    전준태, 문인기, 이양규

    Steel Fiber Reinforced Wet-type Shotcrete improves the quality and stabilizes the tunnel by increasing the shear strength of the natural ground by ...

    강섬유 습식Shotcrete는 굳지 않은 콘크리트를 노즐로부터 소정의 위치에 부착시키는 콘크리트를 시공함으로서 원지반 자체의 전단강도를 증가시켜 품질을 향상시키고 터널의 안정화를 도모한다. 강섬유 습식Shotcrete는 ...

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    Steel Fiber Reinforced Wet-type Shotcrete improves the quality and stabilizes the tunnel by increasing the shear strength of the natural ground by constructing the concrete which attaches the fresh concrete to the predetermined position from the nozzle. The Steel Fiber Reinforced Wet-type Shotcrete improves and reinforces the strength and dynamic behavior characteristics of concrete to suppress the generation and growth of local cracks by increasing the tensile resistance ability. In addition, Steel Fiber Reinforced Wet-type Shotcrete is a shotcrete that improves tensile strength, bending strength, and crack resistance by dispersing discontinuous short steel fibers evenly in concrete. In this study, compressive strength test and bending strength test of shotcrete of NATM tunnel were measured and rebound reduction rate was measured by varying shotcrete putting pressure to 900 RPM, 1,000 RPM, and 1,100 RPM. Therefore, the data that can be applied to domestic NATM tunnel construction are presented.


    강섬유 습식Shotcrete는 굳지 않은 콘크리트를 노즐로부터 소정의 위치에 부착시키는 콘크리트를 시공함으로서 원지반 자체의 전단강도를 증가시켜 품질을 향상시키고 터널의 안정화를 도모한다. 강섬유 습식Shotcrete는 인장 저항능력을 증대시킴으로써 국부적인 균열의 생성·성장을 억제하는 콘크리트의 강도와 역학적 거동 특성을 개선 및 보강한다. 또한, 강섬유 습식Shotcrete는 불연속의 짧은 강섬유를 콘크리트 속에 균등하게 분산시켜 인장강도, 휨강도, 균열에 대한 저항성 등을 개선한 Shotcrete이다. 이 연구에서는 NATM 터널의 숏크리트에 대한 압축강도 시험과 휨강도 시험을 실시하고 숏크리트타설 압력을 900 RPM, 1,000 RPM, 1,100 RPM으로 변화시켜 리바운드 감소율을 측정하였다. 따라서 국내 NATM 터널공사에 적용할 수 있는 자료를 제시하였다.

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    February 2019
  • Structural Engineering

    An Alternative Simplified Approach in Solving for the Inelastic Buckling Strengths of Singly Symmetric Non-Compact Stepped I-Beams

    일축대칭 비조밀 스텝 I형보의 비탄성 좌굴강도 산정을 위한 단순방법

    Alolod, Shane, Park, Jong Sup

    셰 인, 박종섭

    This paper proposed a new design equation for the inelastic lateral torsional buckling (LTB) of singly symmetric stepped I-beams with non-compact flange ...

    본 연구에서는 비조밀 플랜지 단면이 적용된 일축대칭 스텝보의 비탄성 횡-비틀림 좌굴에 대한 새로운 설계식을 제안하였다. 범용유한요소해석 프로그램인 ABAQUS와 회귀분석프로그램인 MINITAB을 사용하여 설계식을 ...

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    This paper proposed a new design equation for the inelastic lateral torsional buckling (LTB) of singly symmetric stepped I-beams with non-compact flange sections. The proposed equation was generated using a finite element program, ABAQUS, and a statistical program, MINITAB. The parameters used were the stepped beams parameters; α, β, and γ and the length-to-height ratio (Lb/h) of the beam. The proposed equation was further validated by means of experimental test, where beams were subjected to four-point bending and supported by roller and lateral braces near the end supports. In addition, finite element models were simulated using the same parameters used in the experimental test to verify the results of the test conducted. It was proved that LTB capacity calculated from the proposed equation is accurate and conservative in comparison with the yielded values from the FEM and actual test, making it a reliable and safe approach in calculating the buckling capacities of singly symmetric stepped beams with non-compact flange sections.


    본 연구에서는 비조밀 플랜지 단면이 적용된 일축대칭 스텝보의 비탄성 횡-비틀림 좌굴에 대한 새로운 설계식을 제안하였다. 범용유한요소해석 프로그램인 ABAQUS와 회귀분석프로그램인 MINITAB을 사용하여 설계식을 도출하였다. 실험 및 해석에 적용된 매개변수는 플랜지 보강의 길이변수(α), 폭변수(β), 두께변수(γ)와 비지지길이 비(Lb/h)가 고려되었으며, 경계조건은 스텝보의 양단을 횡지지하고 힌지/롤러 경계조건 즉 단순보 경계조건을 적용하였다. 제안식 및 해석결과와 비교하기 위한 실험의 경우, 실험체 지간 중앙에서 같은 거리에 있는 2점 하중을 상부플랜지에 가력하여 거동특성을 분석하였다. 본 논문에서 제안된 설계식은 실험결과와 유한요소해석결과의 비교분석을 통하여 합리적인 설계식임을 확인할 수 있었으며, 비조밀플랜지단면이 적용된 일축대칭 스텝보의 횡비틀림좌굴을 계산하는 데 신뢰성 있는 안전한 값을 나타내고 있다.

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    February 2019
  • Structural Engineering

    The Preventive Maintenance Strategy in Operation Stage of Bridge using Bayesian Inference

    베이지안 추론법을 이용한 교량 운영단계에서의 예방적 유지관리 전략

    Lee, Jin Hyuk, Choi, Yang Rock, Ann Hojune, Kong, Jung Sik

    이진혁, 최양록, 안호준, 공정식

    In this paper, the preventive maintenance strategy in operation stage of a bridge using Bayesian inference is proposed. The proposed technique can ...

    본 논문에서는 베이지안 추론법을 이용한 교량 실제 운영단계에서의 예방적 유지관리 전략 수립 기법을 제안하였다. 제안된 기법은 모니터링의 불확실성을 고려하여 실제 대상 교량의 ...

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    In this paper, the preventive maintenance strategy in operation stage of a bridge using Bayesian inference is proposed. The proposed technique can be used to predict the variation in the performance (or condition) of the bridge with higher accuracy, considering the uncertainty of monitoring. The applicability of the proposed method to the existing bridges is verified and analyzed that have an advantage in terms of maintenance cost efficiency compared to the conventional periodic maintenance system, which establishes maintenance after damage. It is expected that the proposed preventive maintenance method can be used to overcome the limitation of the conventional periodic maintenance method and to make practical bridge maintenance decision.


    본 논문에서는 베이지안 추론법을 이용한 교량 실제 운영단계에서의 예방적 유지관리 전략 수립 기법을 제안하였다. 제안된 기법은 모니터링의 불확실성을 고려하여 실제 대상 교량의 상태 변화를 높은 확률로 예측할 수 있다. 실제 공용 중인 교량에 제안된 기법의 적용성을 검토함과 동시에, 손상이 발현된 후 유지보수 조치계획을 수립하는 현행 유지관리체계와 비교하여 유지관리 비용 효율성 측면에서 유리함을 분석하였다. 제안된 기법을 이용하여 기존 유지관리방법의 한계를 극복하고, 공용 중인 교량의 실질적인 유지관리체계 수립을 위한 교량 유지관리 의사결정에 활용할 수 있을 것으로 기대한다.

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    February 2019
  • Structural Engineering

    Finite Element Model Updating of Structures Using Deep Neural Network

    깊은 신경망을 이용한 구조물의 유한요소모델 업데이팅

    Gong, Ming, Park, Wonsuk

    공 밍, 박원석

    The finite element model updating can be defined as the problem of finding the parameters of the finite element model which gives ...

    유한요소모델 업데이팅은 계측에 의한 구조물의 실제 응답과 가장 가까운 응답을 내는 유한요소모델의 매개변수를 찾는 문제로 정의할 수 있다. 기존 연구에서는 실 구조물과 ...

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    The finite element model updating can be defined as the problem of finding the parameters of the finite element model which gives the closest response to the actual response of the structure by measurement. In the previous researches, optimization based methods have been developed to minimize the error of the response of the actual structure and the analytical model. In this study, we propose an inverse eigenvalue problem that can directly obtain the parameters of the finite element model from the target mode information. Deep Neural Networks are constructed to solve the inverse eigenvalue problem quickly and accurately. As an application example of the developed method, the dynamic finite element model update of a suspension bridge is presented in which the deep neural network simulating the inverse eigenvalue function is utilized. The analysis results show that the proposed method can find the finite element model parameters corresponding to the target modes with very high accuracy.


    유한요소모델 업데이팅은 계측에 의한 구조물의 실제 응답과 가장 가까운 응답을 내는 유한요소모델의 매개변수를 찾는 문제로 정의할 수 있다. 기존 연구에서는 실 구조물과 해석 모델의 응답의 오차를 최소화하는 최적화에 기반 한 방법이 개발되었다. 이 연구에서는 목표 모드 정보로부터 유한요소 모델의 매개변수를 직접 얻을 수 있는 역 고유치 문제를 구성하고 역 고유치 문제를 빠르고 정확하게 풀기 위한 깊은 신경망(Deep Neural Network)을 구성하는 방법을 제안한다. 개발한 방법의 적용 예로서 현수교의 역 고유치 함수를 모사하는 신경망을 이용한 동적 유한요소모델 업데이트를 보인다. 해석 결과 제시한 방법은 매우 높은 정확도로 목표 모드에 대응하는 매개변수를 찾아낼 수 있음을 보였다.

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    February 2019
  • Water Engineering

    Probabilistic Analysis of Drought Propagation Over The Han River Basin Under Climate Change

    기후변화에 따른 한강 유역의 확률론적 가뭄 전이 분석

    Muhammad Nouman Sattar, Kim, Ji Eun, Lee, Joo Heon, Kim, Tae Woong

    무하마드 누만 사타르, 김지은, 이주헌, 김태웅

    The knowledge about drought propagation is very important in accurate estimation of hydrological drought characteristics and efficient development of early warning system ...

    가뭄 전이는 수문학적 가뭄 특성에 대한 정확한 평가 및 조기 경보 시스템 구축에서 매우 중요한 역할을 한다. 이에 따라, 본 연구에서는 베이지안 ...

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    The knowledge about drought propagation is very important in accurate estimation of hydrological drought characteristics and efficient development of early warning system. This study investigated a probabilistic relationship of drought propagation based on Bayesian network model for historic period and for future projection under climate change scenario RCP 8.5 over the Han River basin. The results revealed that the propagation rate and lag time have increasing and decreasing trends from the historic period of 1967-2013 to the future periods of 2014-2053 and 2054-2100 under climate change, respectively. The probabilistic results of Bayesian model revealed that the probability of occurrence of lag time varied spatially and decreased when the intensity of meteorological drought changed from moderate to severe and extreme condition during 1967-2013. The values of probability increased in the first future period of 2014-2053 in several sub-basins and slight decreased in the second period of 2054-2100. The proposed probabilistic results will be useful for the decision makers to develop related policies with an appropriate insight toward the future drought status.


    가뭄 전이는 수문학적 가뭄 특성에 대한 정확한 평가 및 조기 경보 시스템 구축에서 매우 중요한 역할을 한다. 이에 따라, 본 연구에서는 베이지안 네트워크를 이용하여 한강 유역의 가뭄 전이의 확률론적 관계를 분석하였다. 이를 위하여 과거 관측자료와 기후변화 시나리오 RCP 8.5 자료를 활용하였다. 가뭄 전이 및 지체시간을 분석한 결과, 1967~2013년 기간에 비해 2014~2053년 기간에는 증가하는 경향을 나타냈으며, 2054~2100년 기간에는 감소하는 경향을 나타냈다. 또한 베이지안 네트워크를 적용하여 지체시간의 발생확률을 분석하였다. 그 결과, 1967~2013년 동안에 기상학적 가뭄이 보통가뭄에서 심한가뭄 또는 극한가뭄으로 변화함에 따라, 지체시간의 발생빈도가 공간적으로 변화하거나 감소하였다. 이러한 확률은 2014~2053년에 몇몇 유역에서 약간 증가하는 경향이 나타났으나, 2054~2100년에 다시 감소하였다. 본 연구에서 제안된 확률론적 가뭄 전이 결과는 향후 미래 가뭄 상태에 대한 정책에서 의사결정시에 유용할 것으로 판단된다.

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    February 2019
  • Water Engineering

    Selection of Climate Indices for Nonstationary Frequency Analysis and Estimation of Rainfall Quantile

    비정상성 빈도해석을 위한 기상인자 선정 및 확률강우량 산정

    Jung, Tae Ho, Kim, Hanbeen, Kim, Hyeonsik, Heo, Jun Haeng

    정태호, 김한빈, 김현식, 허준행

    As a nonstationarity is observed in hydrological data, various studies on nonstationary frequency analysis for hydraulic structure design have been actively conducted ...

    수문관측자료에서 비정상성(nonstationarity)이 관측됨에 따라 수공구조물 설계에서 비정상성 빈도해석에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 대기-해양 시스템에 내재된 기후 변동성은 비정상성 현상과 ...

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    As a nonstationarity is observed in hydrological data, various studies on nonstationary frequency analysis for hydraulic structure design have been actively conducted. Although the inherent diversity in the atmosphere-ocean system is known to be related to the nonstationary phenomena, a nonstationary frequency analysis is generally performed based on the linear trend. In this study, a nonstationary frequency analysis was performed using climate indices as covariates to consider the climate variability and the long-term trend of the extreme rainfall. For 11 weather stations where the trend was detected, the long-term trend within the annual maximum rainfall data was extracted using the ensemble empirical mode decomposition. Then the correlation between the extracted data and various climate indices was analyzed. As a result, autumn-averaged AMM, autumn-averaged AMO, and summer-averaged NINO4 in the previous year significantly influenced the long-term trend of the annual maximum rainfall data at almost all stations. The selected seasonal climate indices were applied to the generalized extreme value (GEV) model and the best model was selected using the AIC. Using the model diagnosis for the selected model and the nonstationary GEV model with the linear trend, we identified that the selected model could compensate the underestimation of the rainfall quantiles.


    수문관측자료에서 비정상성(nonstationarity)이 관측됨에 따라 수공구조물 설계에서 비정상성 빈도해석에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 대기-해양 시스템에 내재된 기후 변동성은 비정상성 현상과 관련이 있는 것으로 알려져 있지만, 비정상성 빈도해석은 일반적으로 선형적 추세를 기반으로 이루어지고 있다. 본 연구에서는 우리나라의 기후 변동성과 극치 강우 사상의 장기 경향성을 고려하기 위하여 기상인자를 활용한 비정상성 빈도해석을 수행하였다. 먼저, 경향성이 나타나는 11개 기상관측지점의 연 최대치 강우자료에 대하여 통계적 분해 방법인 앙상블 경험적 모드분해법을 활용해 자료에 내재된 장기 경향성을 추출하였으며, 계절에 따른 다양한 기상인자와의 상관성 분석을 수행하였다. 그 결과, 연 최대 강우 발생년도를 기준으로 전년도 가을철 AMM과 전년도 가을철 AMO, 그리고 전년도 여름철 NINO4가 10개 이상의 지점에서 연 최대치 강우자료의 장기 경향성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 선정된 기상인자를 일반 극치(generalized extreme value, GEV) 분포모형에 적용하여 비정상성 GEV (NS-GEV) 모형을 구축하고 기존의 선형적 추세를 고려한 NS-GEV 모형과의 AIC값을 비교하여 최적모형을 선정하였다. 선정된 모형과 기존의 선형적 추세를 고려한 NS-GEV 모형에 대한 성능 평가를 통해 기상인자를 활용한 NS-GEV 모형이 극치강우사상을 반영하여 확률강우량의 과소산정 문제를 보완할 수 있음을 확인하였다.

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    February 2019
  • Water Engineering

    Flow Resistance by Discontinuous Topography in Simulating Shallow-water Flow

    천수 흐름 모의에서 불연속 지형에 따른 흐름 저항

    Hwang, Seung Yong

    황승용

    The hydrostatic pressure, thrust, and wall reflection by a step were studied as the flow resistance due to the discontinuous topography by ...

    근사 Riemann 해법으로 흐름률을 계산할 때 Hwang의 기법을 이용하여 불연속 지형에 따른 흐름 저항으로서 계단에 따른 정수압, 추력, 벽 반사 등을 검토하였다 ...

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    The hydrostatic pressure, thrust, and wall reflection by a step were studied as the flow resistance due to the discontinuous topography by using the Hwang's scheme in calculating fluxes with an approximate Riemann solver. Compared with the broad-crested weir experiments, the result simulated by using the thrust was the best among them. Hwang's scheme with the thrust by a step was applied to the side weir experiment. The results of simulation agreed well with those of the experiment. Compared to the existing depth-integrated model, the accuracy was slightly lowered, but the running time was reduced to about 20 %.


    근사 Riemann 해법으로 흐름률을 계산할 때 Hwang의 기법을 이용하여 불연속 지형에 따른 흐름 저항으로서 계단에 따른 정수압, 추력, 벽 반사 등을 검토하였다. 광정 위어 실험과 비교했을 때 추력을 이용하여 모의한 결과가 셋 중에서 가장 우수하였다. 계단에 따른 추력을 고려한 Hwang의 기법을 측면 위어 실험에 적용하였으며, 실험 결과와 잘 일치함을 확인하였다. 기존 수심적분 모형에 비해 정확도 저하가 조금 있으나, 계산 시간을 약 20 %로 줄일 수 있어 감수할 만한 수준이었다.

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    February 2019
  • Water Engineering

    Derivation of Flood Hazard Curves for SOC Facilities under Local Intensive Precipitation

    LIP(극한강우) 조건하에서 중요 SOC 시설물에 대한 재해도 곡선 작성

    Kim, Beom Jin, Han, Kun Yeun

    김범진, 한건연

    In recent years, the risk of external flooding of major national facilities has increased significantly since 2000 due to the increase in ...

    최근 국지적인 호우사상의 증가 등으로 인하여 국가주요시설물에 대한 외부침수의 위험성은 2000년 이후 크게 증가하고 있다. 국내 중요한 국가시설물에 있어서는 집중호우 등으로 인한 ...

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    In recent years, the risk of external flooding of major national facilities has increased significantly since 2000 due to the increase in local heavy rainfall events. For important domestic national facilities, it is necessary to analyze the risk of external flooding as flooding in major sites due to heavy rain can cause functional paralysis in major facilities and ultimately lead to massive trouble events. In order to manage the safety of main facilities and its related facilities at a high level, it is necessary to analyze the degree of disaster such as flood depth, flood flow rate, flood time and flood intensity when extreme floods (LIP) are introduced. In addition, the degree of vulnerability of these related facilities should be assessed and risk assessments should be reassessed through linkage analysis that combines the degree of disaster and vulnerability. By calculating a new flood hazard curve for the flood depth and flood intensity in major national facilities under the heavy rainfall conditions through this study, it is expected to be a basis for the waterproof design of important SOC facilities, flood prevention function design, advancement of flood prevention measures and procedures and evaluation of flood mitigation functions.


    최근 국지적인 호우사상의 증가 등으로 인하여 국가주요시설물에 대한 외부침수의 위험성은 2000년 이후 크게 증가하고 있다. 국내 중요한 국가시설물에 있어서는 집중호우 등으로 인한 국가주요시설물 부지내의 홍수발생시 주요시설물에 기능마비가 발생할 수 있고, 궁극적으로는 대규모 사고로 이어질 수 있기 때문에 외부침수에 대비할 수 있는 위험도 분석이 필요하다. 본 연구에서는 주요시설물 및 그 부속시설물의 안전도를 높은 수준에서 관리하기 위해서는 극한홍수가 유입될 때 침수심, 침수유속, 침수시간, 침수강도 등의 재해도를 분석하여야하고, 이들 부속시설물의 취약도 평가를 실시하고 재해도와 취약도를 결합한 연계분석을 통하여 위험도를 재평가하여야 한다. 본 연구 결과 집중호우 조건하에서 국가 주요시설물에서의 침수심, 침수강도 등에 대한 새로운 재해도 곡선을 산정함으로써 중요한 SOC시설물의 내수 설계, 홍수 방지기능 설계, 홍수 방지 대책 및 절차의 고도화 및 홍수 저감 기능 평가에 기준이 될 것으로 판단된다.

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    February 2019
  • Coastal and Harbour Engineering

    Dispersion Effects of Wave Force on Interlocking Caisson Breakwater with Shear-Key

    전단키형 인터로킹 케이슨 방파제의 파력분산효과

    Song, Sung Hoon, Park, Min Su, Jeong, Youn Ju, Hwang, Yoon Koog

    송성훈, 박민수, 정연주, 황윤국

    Long caisson breakwaters can improve the structural safety of a caisson due to the wave dispersion effect which reduces the average wave ...

    장대케이슨은 1함당 작용하는 평균파력이 감소하는 파력의 평활화 효과로 인해 케이슨의 활동파괴에 대한 구조안정성을 향상시킬 수 있으나, 장대케이슨은 제작 및 시공상의 이유로 사용하는데 ...

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    Long caisson breakwaters can improve the structural safety of a caisson due to the wave dispersion effect which reduces the average wave force acting on one caisson. However, in order to make long caissons, there are many manufacturing and construction limitations. Recently, interlocking caisson systems, which are to form a long caisson by interlocking individual caissons with adjacent caissons, have been much attention. In the present study, a interlocking caisson system with shear-keys was proposed and the wave dispersion effect according to the shear-key was evaluated analytically. As a result, (1) Because of the asymmetric shape of the interlocking caisson, the structure behavior and the wave dispersion effect of one are also asymmetric. (2) The wave dispersion effect is more influenced by the distribution and characteristics of wave acting on each caisson rather than the shape of the shear-key such as shear angle, height, shear length ratio. (3) The interlocking caisson breakwater is almost the same behavior and wave dispersion effect as a fully integrated breakwater.


    장대케이슨은 1함당 작용하는 평균파력이 감소하는 파력의 평활화 효과로 인해 케이슨의 활동파괴에 대한 구조안정성을 향상시킬 수 있으나, 장대케이슨은 제작 및 시공상의 이유로 사용하는데 어려움이 있다. 이에 대한 대안으로 개별 케이슨을 인접한 케이슨과 서로 인터로킹시켜 파력을 분산시키는 인터로킹 케이슨에 대한 연구가 되고 있다. 본 연구에서는 케이슨의 장대화가 가능한 전단키형 인터로킹 케이슨을 제안하고, 해석적 방법을 통해 전단키에 의한 파력분산효과를 평가하였다. 해석결과, (1) 전단키형 인터로킹 케이슨은 좌우비대칭 형상으로 인해 구조물 거동 및 파력분산효과 또한 좌우비대칭으로 나타난다. (2) 파력분산효과는 전단키의 전단경사각, 높이, 전단길이비 등 전단키의 형상보다는 각 케이슨에 작용하는 파력 분포 및 특성에 더 큰 영향을 받는다. (3) 장대화된 인터로킹 케이슨 방파제는 완전일체형 방파제와 거의 유사한 거동 및 파력분산효과를 나타낸다.

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    February 2019
  • Environmental and Ecological Engine

    Assessment of Zeolite Soil Mixture as Adsorptive Fill Material at Industrial Zones

    산업단지에서의 흡착 성토재로써 제올라이트 토양혼합물의 특성평가

    Kwon, Patrick Sun, Rahim Shahrokhishahraki, Park, Jun Boum

    권재우, 라 힘, 박준범

    현재 많은 국내 산업단지들은 여러 가지 중금속오염에 노출되어있다. 이러한 오염은 토양과 지하수에 심각한 오염을 초래할 수 있다. 산업단지의 하부지반을 제올라이트를 토양과 섞은 ...

    A number of industrial zones in South Korea were reported contaminated by heavy metals. Such contamination could cause severe damage to the ...

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    현재 많은 국내 산업단지들은 여러 가지 중금속오염에 노출되어있다. 이러한 오염은 토양과 지하수에 심각한 오염을 초래할 수 있다. 산업단지의 하부지반을 제올라이트를 토양과 섞은 혼합물로 대체하여 이러한 오염을 방지하고자 한다. 혼합물들을 성토재를 사용하기 위해서는 최소한의 지지력을 갖춰야 한다. 제올라이트 혼합물의 중금속(아연, 납)에 대한 흡착특성과 지지력을 실험하기 위하여 등온 흡착시험, 직접 전단시험, 및 표준다짐시험을 실시하였다. 실험결과, 혼합물들은 효과적으로 오염물질의 확산을 줄일 수 있고 동시에 적절한 지지력을 확보할 수 있다.


    A number of industrial zones in South Korea were reported contaminated by heavy metals. Such contamination could cause severe damage to the subsurface environment including soil and groundwater. The treatment of zeolite mixing with soil at the bottom of such industrial zones might prevent, or at least reduce the damage of contamination by adsorption of the heavy metals from the leakage. However, such mixtures should maintain the proper bearing capacity as a foundation fill material from the geotechnical point of view at the same time. To investigate the effect of mixtures of zeolite with local soils for the adsorption of heavy metals (Zn, Pb) and sustainability of bearing capacity, adsorption isotherm tests and direct shear test with compaction tests were performed. Results showed that the mixing zeolite with local soils effectively reduces the spreading of the heavy metal contamination when maintaining its proper geotechnical properties as a fill material of industrial zones.

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    February 2019
  • Geotechnical Engineering

    Numerical Analysis of Helical Pile Behavior Varying Number and Diameter of Helices

    헬릭스 개수 및 직경에 따른 헬리컬 파일 거동의 수치해석적 분석

    Bak, Jongho, Lee, Kicheol, Choi, Byeong Hyun, Kim, Dongwook

    박종호, 이기철, 최병현, 김동욱

    Oil extraction from oil sands, a non-traditional crude oil resource, is attracting attention as the oil price fluctuates due to recent economical ...

    전 세계적인 경제 및 정치 이슈로 인한 원유가격의 급변으로 비전통 원유자원인 오일샌드에 대한 관심이 증가하고 있다. 주로 오일샌드 현장은 극한지에 위치하고 있다 ...

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    Oil extraction from oil sands, a non-traditional crude oil resource, is attracting attention as the oil price fluctuates due to recent economical and political issues. Many oil sands sites are mainly located in the polar regions. For plant construction to extract crude oil from oil sands in harsh environment of the polar regions, fast and simple installation of plant foundation is necessary. However, typically-used conventional foundations such as drilled shafts and driven piles are not suitable to construct under cold temperature and organic surface layers. In this study, helical piles enabling rapid and simple constructions using small rotary equipment without driving or excavation was considered. The helical pile consists of steel shaft and several helices attached to the steel shaft; therefore, the behavior of the helical pile depends on the number and shape of the helices. The effect of the helices’ configuration (number and diameter of helices) on helical pile behavior was analyzed based on the numerical analysis results.


    전 세계적인 경제 및 정치 이슈로 인한 원유가격의 급변으로 비전통 원유자원인 오일샌드에 대한 관심이 증가하고 있다. 주로 오일샌드 현장은 극한지에 위치하고 있다. 혹독한 환경인 극한지의 오일샌드 현장에서 원유를 생산하기 위해서는 빠르고 간단한 절차의 기초 설치가 필요하다. 하지만 플랜트 기초로 주로 사용되는 현장타설 및 항타말뚝은 저온 및 유기토 표층이 있는 극한지 환경에 설치하기가 적합하지 않다. 따라서 본 연구에서는 항타나 굴착없이 소형 회전관입 장비로 간편한 급속시공이 가능한 헬리컬 파일의 거동을 분석하고자 한다. 헬리컬 파일은 강관축에 헬릭스가 부착된 형태로 헬릭스의 개수 및 형상별 지지거동의 차이가 발생되므로, 헬릭스의 조합(개수, 직경)에 따라 지지력 거동의 차이를 수치해석적으로 분석하였다.

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    February 2019
  • Highway Engineering

    An Alternative One-Step Computation Approach for Computing Thermal Stress of Asphalt Mixture: the Laplace Transformation

    새로운 아스팔트 혼합물의 저온응력 계산 기법에 대한 고찰: 라플라스 변환

    Moon, Ki Hoon, Kwon, Oh Sun, Cho, Mun Jin, Cannone Falchetto Augusto

    문기훈, 권오선, 조문진, Cannone Falchetto Augusto

    Computing low temperature performance of asphalt mixture is one of the important tasks especially for cold regions. It is well known that ...

    겨울철 발생하는 아스팔트 혼합물의 저온균열의 정량적 분석 및 평가를 위해서는 해당 아스팔트 혼합물의 저온응력이 반드시 계산되어야 하며, 이는 현재 대한민국, 미국 북부 ...

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    Computing low temperature performance of asphalt mixture is one of the important tasks especially for cold regions. It is well known that experimental creep testing work is needed for computation of thermal stress and critical cracking temperature of given asphalt mixture. Thermal stress is conventionally computed through two steps of computation. First, the relaxation modulus is generated thorough the inter-conversion of the experimental creep stiffness data through the application of Hopkins and Hamming’s algorithm. Secondly, thermal stress is numerically estimated solving the convolution integral. In this paper, one-step thermal stress computation methodology based on the Laplace transformation is introduced. After the extensive experimental works and comparisons of two different computation approaches, it is found that Laplace transformation application provides reliable computation results compared to the conventional approach: using two step computation with Hopkins and Hamming’s algorithm.


    겨울철 발생하는 아스팔트 혼합물의 저온균열의 정량적 분석 및 평가를 위해서는 해당 아스팔트 혼합물의 저온응력이 반드시 계산되어야 하며, 이는 현재 대한민국, 미국 북부 및 캐나다 지역에서 포장 유지관리, 설계에 있어서 매우 중요한 사항 중 하나이다. 일반적으로 아스팔트 혼합물의 저온응력은 크리프 시험과 시간중첩이론을 바탕으로 계산되며 전통적으로 두 수학적 단계를 통해 계산된다. 우선 수학적, 수치적 변환과정(홉킨스-해밍 알고리즘)을 통해 크리프-강성응력에서 이완응력이 계산된다. 다음으로 이완응력 지배곡선을 구현한 후 회선적분의 수치해석적 접근을 통해 아스팔트 혼합물의 저온응력이 최종적으로 계산된다. 상기의 과정은 복잡하며, 시간이 오래 걸리는 단점이 있다. 이번 논문에서는 보다 간편한 라플라스 변환을 통해 해당 아스팔트 혼합물의 저온응력을 계산하였으며, 이의 결과를 전통적 계산 기법과 비교, 분석하였다. 결론적으로 새로이 제안된 라플라스 변환 기법은 보다 아스팔트 혼합물의 저온응력을 효과적, 효율적으로 계산할 수 있음이 발견되었다.

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    February 2019
  • Regional and Urban Planning

    Legibility Factors of Disparate Image Fomation in Urban Space - Focused on Busan Urban Space -

    도시공간의 이질적 이미지를 형성하는 레지빌리티 요소 - 부산시 도시공간을 대상으로 -

    Hong, Ji Su, Kim, Jong Gu

    홍지수, 김종구

    In terms of the concept of space in urban planning and design, the modern city approaches from the perspective that all spaces ...

    도시계획 및 설계의 공간 개념에 있어 현대도시는 정체성을 기반으로 모든 공간은 차이가 나는 장소로 이루어져 있다는 시각으로 접근한다. 이렇듯 본 연구에서는 도시를 ...

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    In terms of the concept of space in urban planning and design, the modern city approaches from the perspective that all spaces are made up of different places based on identity. In this study, we analyzed disparate image by paying attention to the difference between the individual spaces that form the city. And the physical and behavioral factors that respond to the disparate spatial images are derived through legibility measurement. As a result, the urban space in Busan has disparate images such as closure, openness, dynamic + closure, dynamic + openness, quiet space. The following are the legibility factors that make each image stronger. The elements of closure are high-density and high-rise buildings, residence, work, openness appeared as a factor of water space, walking and viewing. Dynamic & Closure is the element of industrial activity, dynamic & openness is open space, water space, swimming element, quiet space image is green space, walking, stay factor.


    도시계획 및 설계의 공간 개념에 있어 현대도시는 정체성을 기반으로 모든 공간은 차이가 나는 장소로 이루어져 있다는 시각으로 접근한다. 이렇듯 본 연구에서는 도시를 이루고 있는 개별 공간간의 차이에 주목하여 이질적 이미지를 분석하고, 레지빌리티 측정을 통해 이질성을 띄는 각 공간의 이미지에 반응하는 물리적, 행태적 요소를 도출하였다. 그 결과 부산시의 도시공간은 폐쇄성, 개방감, 동적+폐쇄성, 동적+개방감, 정적 등의 이질적 이미지를 가지며, 각각의 이미지를 강하게 느끼게 하는 레지빌리티 요소로 폐쇄성에는 고밀·고층건축물, 거주, 업무의 요소, 개방감은 수공간, 산책, 조망의 요소, 동적&폐쇄성은 산업활동의 요소, 동적&개방감은 오픈스페이스, 수공간, 수영의 요소, 정적 이미지는 녹지, 산책, 머무름의 요소로 나타났다.

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    February 2019
  • Surveying and Geo-Spatial Informati

    Project Design Plan for Drone Photogrammetry

    드론사진측량을 위한 프로젝드 설계방안

    Han, Seung Hee

    한승희

    The drone photogrammetry is actively utilized for obtaining highly accurate spatial information and other various monitoring purposes. It is general to plan ...

    드론사진측량(Drone photogrammetry)은 높은 정확도의 공간정보획득과 각종 모니터링 목적으로 활발히 활용되고 있다. 요구하는 정확도를 얻기 위한 드론사진측량 계획 시 경험 또는 ...

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    The drone photogrammetry is actively utilized for obtaining highly accurate spatial information and other various monitoring purposes. It is general to plan the drone photogrammetry by referring to previous experiences or cases in order to obtain the required accuracy, but the drone photogrammetry is often carried out again due to poor accuracy. Since the required spatial accuracy of the drone photogrammetry process result becomes the means of objective evaluation regardless of the type of result, it should be determined carefully. Therefore, it is necessary to determine flight height, overlap, number and arrangement of ground control point, and exterior orientation factor acquisition method in order to meet the required 3D positional accuracy for the design of drone photogrammetry project. In this study, previous study cases for the analysis of drone photogrammetry accuracy were carefully analyzed and verified by applying such cases to testing area, and design guideline of drone photogrammetry project for a small area was prepared based on the analysis result. The presented project design guideline is expected to be a great help to business practice although it is not perfect, and if the design guideline is prepared through comprehensive analysis in future, it would be possible to provide a perfect manual.


    드론사진측량(Drone photogrammetry)은 높은 정확도의 공간정보획득과 각종 모니터링 목적으로 활발히 활용되고 있다. 요구하는 정확도를 얻기 위한 드론사진측량 계획 시 경험 또는 기존의 사례를 참고하여 계획하는 경우가 일반적이나 불량한 정확도로 인하여 재 촬영하는 경우가 종종발생한다. 요구하는 드론사진측량 처리결과의 공간정확도는 결과물의 종류에 관계없이 객관적인 평가의 수단이 되므로 신중히 결정할 필요가 있다. 따라서 드론사진측량의 프로젝트설계는 요구하는 공간정확도(3D positional accuracy)를 충족시키기 위해 촬영고도, 중복도, 지상기준점(GCP; Ground Control Point)의 수와 배치, 외부표정(EO; Exterior Orientation)요소에 대한 획득방법의 결정이 필요하다. 본 연구에서는 드론사진측량 정확도분석에 대한 기존 연구사례를 면밀히 분석하고 시험지역에 적용하여 검증하였으며 이 분석결과를 토대로 소규모지역 드론사진측량 프로젝트시의 설계지침을 마련하였다. 제시한 프로젝트설계지침은 완벽하지는 않지만 실무에 많은 도움이 될 수 있을 것을 기대하며 추후 종합적분석을 통한 설계지침이 마련된다면 완벽한 매뉴얼을 제공할 수 있을 것이다.

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    February 2019